Učitelj

Нови покрети у васпитању и настави 499

којима зе служе при раду и у слободно време у приватном, грађанском и друштвеном животу уопште. Од сваког човека «се захтева, да уме читати и писати, да познаје довољно правопис, да уме рачунати и да је оријентисан о свету, у колико · «се о њему говори и пише Тачно одређени ступањ појединих знања није до сада познат, осим правописа (енглеског) и осим неких партија из рачуна. Али се веома живо ради на томе, да «се на америчким универзитетима и нижим школама тачно одреде минимални општи захтеви у свима предметима. Већ се постепено утврђује избор и.обим градива и земљописа, историје, природних наука и т. д. |

Напротив, крупни пројекти, драматизације, дискусије, програм ђачких дружина, неки делови наставе музике, и сличне акције су по своме карактеру друштвене и према томе не могу се индивидуализовати. За те предмете се не може тачно одредити програм, ни по садржини, ни по обиму. Пошто су наставни циљеви у њима неограничени, то по Мазћригпе-овом назору, у таквим колективним акцијама није могуће класификовати ученике. Успех или неуспех у њима не може бити услов за учениково напредовање у школи.

Мазћђштпе посвећује овим акцијама, као што ћемо доцније видети, знатан део дневнога школскога програма. Те 'експресивне (зен -еургезјоп) и друштвене акције јесу, по њетовом назору, потребно наличје индивидуалне наставе. Њихови циљеви су васпитни.

Вреди напоменути и неке подређене принципе Уте! скога «система, као што је нпр. избор извесних предмета, који се додају редовноме наставном плану, прописаном за све ученике, Мазнђигпе мисли, да је од великог знаћаја, да се ученик са нарочитим интересом бави којим специјалним предметом. Зато потпомаже све дечје симпатије и интересе, било да је то за радио, или музику, за неке партије из физике или за литературу и т. д.

4. Реконструкција наставног плана.

Дужност да се време и рад распореде, преноси се у индивидуалном систему на ученика. У свима покушајима са овим системом, јављало се питање, како да се ученик упозна . «са циљем и програмом рада. Миз5 Рагкћиг5! је поделила го-