Učitelj

Нови покрети у васпитању и настави 508

ученик пише о сопственим открићима и опажањима, 0 сопственој лектири и т.сл. Понеки ученици пишу новелице, песме и сл.

Ученик МаНег РПађћ, чију сам свеску програма проучио изабао је за специјални предмет биологију. Тринаеста страна свеске садржи извештај O шелесном васпитању, који се састоји из пет тачака: 1.) Утврђује се, до ког је степена ученик био поштен, љубазан, пажљив према другима, готов да пружи помоћ и услужан. 2.) Утврђује се, да ли ученик држи главу усправно, прса истурена и напред нагнута, да ли не избацује трбух, да ли му „задње линије нису претеране“ и да ли држи ноге под правилним углом. 3.) Захтеви правилног и уредног живота. Овде се говори о сну, за који је одређено десет часова дневно. Спавати при отвореном прозору. Овде се даје специјалан број тачака за отварање прозора упола или широм. Даље се захтева, да ученик дневно пије четири чаше воде, или да се уздржава од чаја и кафе. Забрањује се ма шта трпати у нос и уста, а нарочито се одбацују чачкалице; напротив томе, ученицима се препоручује, да два пута дневно перу зубе и уста. Даљи хигијенски захтев је чистота џепне марамице. Најзад се ученицима препоручује, да перу руке пред свако јело. 4.) У програму из гимнастике утврђује се, да ли ученик припада скаутима или планинкама (изражено у 15 тачака) и слично. За недељне излете, који трају најмање два сата, одређено је 10 тачака. Од ученика се захтева, да иде или на гимнастичке вежбе или на часове играња: и једном и другом посвећено је десет тачака. Као што се види из овога детаљног извештаја о г021-има за телесно васпитање, у Ушпе!ском систему тежи се, да ученик прими и усвоји многе корисне и добре навике. Класификовање ових навика врши се делом према изјавама самих ученика, а делом према родитељским извештајима. Са американског гледишта, нема сметње за овакво оцењивање; претпоставља се, да ће ученик, будући џентлмен, рећи истину исто онако, као што ни будућа леди неће слагати ради лажног успеха. Ради илустрације напомињем, да учитељи у Чикагу сваког месеца записују у нарочитим табацима кад су задоцнили, за колико минута и због чега нису дошли на време. Такав систем сведочи о великом