Učitelj

448 Утитељ

на ово питање. Немачка друштва су се изјаснила за универ-

зитетско образовање. И Француска друшта -су за то, да постоји матура (учитељска) и да се учитељско образовање добија на универзитету. За више учитељско образовање изјасниле су се и друге државе међу којима и Чехословачка и Југославија. Само су појединости у томе различите. Предложена резолуција по том питању гласи: „Конгрес Међународног Савеза Учитељских Удружења тражи, да опште образовање учитеља траје до матуре и да се настави на Универзитету специјално за ширу педагошку културу“. После доста дуге дискусије ова је резолуција и примљена.

На поподнезној седници истога дана било је на дневном реду питање: школа и измирење народа. Референт по овом питању био је париски учитељ г. Лапиер, секретар Савеза. Г. Лапиер је мишљења да се рат искључи законом и да се са идејом мира упознају деца основних школа, нарочито путем књижница у којима ће бити књиге са таквом садржином, и да се кроз школу однегују и спреме нови нараштаји, који ће тежити мирном напретку. човечанства. Савез сматра, да су право васпитање и рат две противности, сматра да је рат одрицање свега узвишенога и да руши труд и плодове васпитача, убија не само људе, већи идеје и напредак. Из васпитачког посла љубав се не може одстранити и мора се неговати и развијати на супрот сили и бесу. Томе мора бити подешена и настава. И први предлог предложене резолуције по томе гласи: „Учитељи, чланови Савеза, школску наставу треба да прилагођавају међународној солидарности, елимини-

шући тендециозне књиге чија би садржина вређала осећања

другога народа, а прихваћајући међународна дела која служе општој култури.“ Организација се била ради овога обраћала историчарима, да израде међународну историју од личности које су се одликовале на идеји мира и љубави према народима, која би се могла употребљавати у свакој школи. Они су то одбили. Онда се Управа Савеза решила, да сама изради једну такву историју, у којој се неће фавозирати ратници. Други предлог предложене резолуције је, да се деци у основној школи предаје о улози Друштва Народа и да све држава треба о свему да се споразумевају само преко друштза Народа. Трећи предлог је да учитељске организације

OON OC O Pay i

и

с ZG