Učitelj

624 Угњивељ

стра вода јесу најбољи и најприроднији лекови. Зато „употреби гимнастичку салу само онда, кад време не дозвољава дуже остајање напољу“. Спорт, путовање, трчање. скијање, санкање, шаторски живот — све су то изврсна средства за ојачање телаи оплемењивање душе. Скијању, том „спорту спортова" В!отбеге обраћа специјалну пажњу. „Скијање и санкање"' каже он — је“ су неоцењива средства за чување здравља и телесне еластичнозти И још нешто. Вјотђега са највећим одушевљењем говори о утицају свих врста телесног кретања, кад се она врше голим телом. И то што говори он и примењује. Његови ученици "раде гимнастику потпуно наги. „Ипак“, вели он у свом делу „гимнастика нагим телом у школама претставља једно деликатно питање и, у многим је местима тешко изводљива. Све зависи од личности учитеља“. Али изгледа. да ће ускоро доћи време кад ће најприроднија гимнастика бити нагим телом. И ту ће се обистинити позната Шопенхауерова изрека: „Свака реформа прола-зи кроз три фазе развитка: у првој фази реформа је смешна, у другој је ствар против које се треба борити, а у трећој, очигледно, сасвим оправдана". ·

В/јотђеге _ је добар познавалац дечје душе. Сматра се као дечји психолог вишег ранга. Разуме деч ју душу и труди се да, од свега онога што је сам на себи искусио, пружи деци оно што је најбоље и најефикасније. — Његове нове спиритуелне идеје ће сигурно, у најближој будућности, завладати шведском гимнастиком, јер је цела Шведска заталасана новим, дубоким интересом за физичко васпитање, Експоненат тог интереса је сад скоро основано »а типа Друштво" (апппа - етичко - естетичко) у Стокхолму. Оно се стара да око себе окупи најаче националне снаге како на пољу гимнастичке педагогике, тако и на пољу наукеин уметности. Његов најагилнији члан је сам Етпаг ВЛотрегг.

' Станко Првановић

План за нову организацију народне школе у Немачкој |

Радно удружење, састављено из свих група учитеља у Брауншвајгу, под воћством професора тамошње високе школе, Вил. Паулзена, израдило је опсежан план о новој организацији основних школа. Главне идеје тога плана су ове:

Основна школа мења се у десеторазредну јединствену народну школу, која је основ свих осталих школских институција, њој прикључених. Састоји се из шестогодишње народне школе као основне и четворогодишње грађанске школе "Ова није припрема за више школе, али даје потребан основ