Učitelj

План за организацију народне школе у Немачкој – 625

за све разно организоване врста образовања. Ако школска управа одобри, може се кроз целу шестогодишњу основну народну школу спроводити укупна настава. Школска обавеза престаје после 8 или 9 школ. године. Али умножени услови за образовање и практична рашчлањеност грађанске школе омогућава великом броју ученика да настави школу и после законске обавезе. Ученици, који су из привредних разлога принуђени да пре времена ступе на посао, моћи ће своје прекинуте студије продужити на средњем ступњу продужне школе. У 7 школској години почиње учење првог страног језика, а у 9 школ. години, другог. Средња школа остаје за сада недотакнута новим уређењем школства. Али према будућој квалификацији грађанске школе средња школа ће јој се поступно органски причлањавати. Нижа три разреда досадање скраћене средње школе прећи ће потпуно у четворогодишњу грађанску школу, а њена даља три виша разреда водиће се и даље као виша народна школа. Мештанска школа прускога типа престаће да постоји, јер ће се грађанском школом испунити њен педагошки и социјални задатак. Уз наставу општег образовања уводи се у грађанску школу и систематска стручна настава, која ће развијати прак"тичне и специјалне способности ученика. У [ школској години биће непримгтно, али у даља три разреда иступиће јасно разни курсеви стручног образовања. Према њима ће се грађанска школа рашчлањавати на одељења: занатско, техничко, "домаћичко и ратарско, трговачко, уметничко и научно. Ова одељења могу се према месним приликама спајати. Избор одељења биће слободан. Настава општег образовања биће. у корист стручног образовања ограничена на одређен број предмета и часова. Принципијелно биће одбачен једнострани интелектуални избор градива. Таквим уређењем школе отпашће разреди и школе за обдарене или школе и разреди по избору, јер ћг поменуте рашчлањене грађанске школе, према правцу и обиму обдарености ученика задовољити како ученикове захтеве образовања, тако и преке потребе културне и економске. Настава општег образовања биће сбавезна за све ученике. Апсолвирањем грађанске школе стиче се право за ступање у више стручне школе. Ко сврши научно одељење, може ступити у УП, претпоследњи разред средње школе; ко апсолвира трговачко одељење, може ступити у вишу трговачку школу и сл. Пут ка стицању права стручности биће отворен свакоме ученику. Преоптерећавање и неправде при досадањем стицању права за извесну струку биће овом реформом потпуно отстрањени.

Бисенија Лукић

Учитељ : 40