Učitelj

499 Учитељ

радна настава даје у учионици; али се лако примећује да је ово: само једна помоћ у невољи. Ако хоћемо да постигнемо нешто озбиљно, онда су зато потребне нарочите радионице са комплетним уређењима.

2. Скупоценост целог приређивања, за које се јавна дарежљивост баш у ово време репарационог рада најслабије показује, поготово када још није доказано, да ли васпитни добитак који треба да се постигне одговара употребљеним средствима. ·

8. Већ поменути недостатак довољне претспреме наставника, који се не може отстранити ни учествовањем у неколико: курсева. Ако се узму занатлије од позива, недостајаће им педагошко оспособљење. Ни нарочито изучен наставник ручног рада није идеал, бар не у основној школи; овде треба да је разредни наставник у стању да даје ту наставу. Мора дакле у будуће да наставниково претходно образовање за ручни рад. уђе у наставничко образовање.

4. Пренатрпаност наших разреда у школи. Настава руч“ ног рада је као и настава музике по својој суштини појединачна. настава; она се састоји углавном у показивању и поправљању и претпоставља стално надзирање ученика од стране наставника. Покушава се да се изиђе у сусрет тој. тешкоћи дељењем разреда, наставом у групама, употребом монитора;“) али и то су само крајња средства, која не доводе ни до каквог потпуно задовољавајућег стања. Савршено би било стављање мало ученика под једног наставника, као што је и НО учења заната а број шегрта ограничен.

5. Недостатак времена. Часови ручног рада, којих ипак мора бити најмање два седмично, могу се уметнути у 32 седмична часа само тако, ако се укине неколико других часова. Али којих» То је питање на које је тешко одговорити. Ниједан од стручних наставника у вишим школама неће дати да му се одузме један час, сваки ће пре тражити да му се повиси број часова његове струке. М у основној школи ће се људи само тешка срца одрећи можда часа геометрије, цртања или чак и часа матерњег језика или рачуна.

#) Нижег учитеља, васпитача. Примедба превод.