Učitelj

Страна књижевност 393

путем васпитања за млађе генерације, којима се тиме дају и упутства, како треба да се њихов културни живот развија, да би значио напредак и усавршавање. Према томе културно лице једног народа у одређепо доба највише се може огледати у васпитном систему. У разнс доба постајали су идеали васпитног рада, који су били увек у с:гласности са културним значењем тих доба. Брошурица „Идеали взоје“ даје на 45 страна у УШ глава кратак али јасан поглед у прошлост васпитних идеала, у њихову садашњост као и у најближу будућност. А.

В) Страна књижевност

Кут Но Топ Га пиора фда са. Етепле 1982. Цена 20 лира.

Ових дана изашла је најбоља дидактика на талијанском језику, коју је написао професор Квинтилио Тонини. Он нам јеу уводу одмах изјавио, да није присталица формалних ступњева и да је противан сваком шаблонизму. По њему формални ступњеви никада нису нашли места у Италији иако су психолошки доста оправдани. За њега је најбољи метод онај, до кога наставник самостално у раду дође, али ипак препоручује да наставник при предавању начини један увод, затим да изложи нову садржину и напослетку изведе пригодан закључак. Све је то могуће урадити у школама, које су економски осигуране и са мањим бројем ученика. Међутим у неподељеним школама а нарочито у онима у којима се осећа бич економске кризе, наставник мора да изналази најлакши и најбржи метод за постигнуће успеха и ту му се остављају слободне руке.

Букварску наставу сматра Тонини као најважнију и њој посвећује највећи интерес. Методичари целога света и данас се труде, да пронађу нове методе и путеве за ту наставу. Неколико праваца заслужују нарочиту пажњу и ми ћемо их овде истаћи.

Неки немачки методичари још ранијих година истицали су, да је буквар једна велика сметња у почетној настави читања и писања. То мишљење код нас је нарочито заступао професор Александар Марић. Њихови су разлози углавном ови: сви буквари написани су стилом, који не одговара дечјем развићу; деца се помоћу буквара уче механизму а без буквара заједнички стварају текстове за читање и буди им се интерес. Експерименти, који су вршени овим методом у Вежбаоници женске учитељске школе у Београду дали су повољне резултате. Наставница, која је тим методом радила, изјављује: да је овакав рад могућ само у одељењу где је мањи број ђака, где наставник има само први разред и где је наставник потпуно искусан за стварање текстова.

Други метод рада доскора су заступали методичари целога света. Он се састоји у раду помоћу буквара, који је израђен тако, да се упоредо уче и писана и штампана слова по за-