Učitelj

114 Јов. П. Јовановић

се сав рад изводи помоћу зидних слика, на школској табли и ђачким писанкама.

Бугарска учитељица Катранова изложила је у једном врло интересантном напису како она у својој школи на пракси изводи наставу по овоме методу а без буквара.

Код нас је, као што је већ напред речено, пренет и усвојен немачки гласовни аналитичко-синтетички метод помоћу нормалних речи, који се у нас још и сад одржава. По тој методи израђен је био и први Натошевићев буквар, као и сви други буквари, који су у току времена од преко 60 година дошли после њега: Чутурилов, Јовићев, Благојевићев, Стевановићев, Вујанчев, Бушетићев и др. Сви су они били више слични но различни, пошто су сви били израђени на једној истој основи, тј. на основи гласовнога аналитичко-синтетичкога метода помоћу нормалних речи. Изузетак чини само буквар Милана Косановића, који је израђен на другој основи, те по томе означавао једну стварну новину у нас. Он је израђен на директној методи читања, тј. по методи читања целих. речи помоћу слика и уочавања конфигурације писмена у речи. Али као неуспели покушај није наишао на предусретљивост учитеља.

Сам тај факт, да ниједан од буквара који су се као нови појављивали у нас није много одвајао од осталих и да није- · дан није могао задовољити у пуној мери оно чему се тежи, значи: да у нас још није израђен један такав буквар, који би, као помоћно средство за методско извођење наставе почетнога читања и писања, довољно олакшао извођење ове наставе и за ученике и за учитеља, и да та потреба још стоји незадовољена. ;

Ову потребу желели су да задовоље писци наших најновијих буквара, али су и ови најновији наши буквари израђени на истој старој основи, на којој су израђени и сви наши досадашњи буквари. Тај факт да су сви наши буквари израђени на једној истој основи, или по једноме истоме методу, казује да ниједан наш нови буквар није престављао никакву стварну новину, па се стога за сваки од њих може рећи: то исто, само мало друкше.

То долази отуда што се мисли и верује да се почетна обука деце у читању и писању на овај начин, или по истоме методу, изводи и код других народа, а то, према напред изложеним покретима у другим земљама за усавршавање и олакшање извођења ове наставе, није тачно. Без темељнога познавања свих напред наглашених покрета у појединим земљама за увођење нових метода за извођење ове наставе, као'и познавање буквара и упутстава по којима се она изводи у осталоме свету, не може се у нас израдити један добар буквар, који би престављао неку стварну новину, корениту реформу