Učitelj

278 Милан Шевић

Али — као што видите има још једно али — данас се реч васпитач узима у много ширем значењу него некада. Васпитач није само онај коме је непосредни и стручни позив васпитање, дакле учитељ. И васпитач није само онај коме је природни позив васпитање, дакле родитељ. Васпитач је и сваки онај који у добром смислу утиче на појединце и на друштво, и одређује их. Према томе има знаних и свесних васпитача, али има и незнаних и несвесних васпитача. ;

Ми смо продукат онога што је пре нас било и што је око нас. У оно, што је пре нас било, не спада само културна оставина која још живи, која нас одређује, него и све оно још незнано у нама када се појавимо на свет, све оно што ми „голи“ доносимо са собом и што називамо наслеђем. Што је пак око нас, то није само наша околина него и читава природа, вас васиони свет који је и уколико је од утицаја на нас. Ду томе је, што је било и што јесте, и што је одржало и што одржава свој утицај, за наси Ђура Јакшић. Ђура Јакшић још је жив, жив, јер утиче на нас и одређује нас, а зато што утиче на нас и што нас одређује, зато нас васпитава, и зато се може говорити о Ђури Јакшићу као педагогу.

Цео културни свет прославио је ове године стогодишњицу

од Гетеове смрти, — Гете је умро исте године (и истога месеца) које је Јакшић рођен. Говорило се и писало се о њему тих дана и као педагогу, много, врло много, и — на изненађење многих.

То је изненађење било још веће када се чуло да се Гете убраја у највеће педагоге, и да га многи сматрају и као највећега педагога, не само немачког него и светског. Гете, истина, није писао стручне педагошке расправе, али је, ако је и био готово универсални министар, можемо рећи и државни канцелар, песник, литерарни историк итд, доспевао да буде и практичан педагог, и много је мислио о васпитању, јер је силно осећао значење васпитања. У своме највећем роману, у Вилхему Мајстеру, он је читаве одељке посветио васпитању и изнео много мисли којих је прави смисао схваћен истом у наше дане. Али због тога он још није велик педагог. Он је педагог, као и сви људи који су створили велико дело, као Хомер, као Буда, као Платон, као Исус Христос, кад: Автустин, као Данте. код Сервантес, као Шекспир, као Рембрант, као Паскал, као Њутон, као Кант, педагог својим великим делом. Као и сви они, он је дубоко ушао у живот и постао вођом у животу за многе људе, за читаво човечанство. Сваки је од њих вршио „необично дјело своје“ и „необичан посао свој“, — то је доиста божанско.

Ако и није у истом реду с њима, и наш је Ђура наш учитељ својим дубоким унутарњим животом. Ако и не у истој мери, и он је необичан и животом и делом својим. Назван је највећим српским лиричаром, чак и највећим песником српским и, ако је и романтик, творцем српске реалистичне приповести. У овом погледу он иде упоредо с Јаковом Игњатовићем, —