Učitelj

314 Библиографија

утврђивању а уједно додамо изналажење речи са заданим гласом у средини. Кад обрадимо и последње гласове које смо одабрали за методу природног гласа, деца се одмах вежбају у изналажењу речи са одговарајућим гласом у почетку, на свршетку и у средини.

Тако ћемо путем методе природних гласова моћи згодно обрадити десет до дванаест гласова и деца ће индуктивним путем, полазећи од у природи и људском говору уочљивих појединачних гласова, постепено долазити до опште претставе о гласу, односно до појимања гласа, а уједно неосетно улазе и у анализу речи на гласове. Како се овај рад даље продужује донећемо други пут. —

Библиографија

(Прикази књига и часописа)

1 Филозофија и општа педагогика са помоћним наукама

А) Домаћа књижевност

Пр. Борислав П. Стевановић; Развиће дечје интелигенције и београдска ревизија Бине-Симонове скале. Издање Српске краљевске академије. Београд, 1934 год. Цена 30 дин. Стр. 226. — Г. Б. Стевановић изложио је у овој књизи резултате истраживачког рада лабораторије Семинара за експерименталну психологију на Београдском универзитету из 1929, 1930 и 1981 год. Експериментисање је вршено са децом од 5 до 12 године. Циљ ових испитивања био је двојак: 1) да одреди степене развића душевних способности наше деце и 2) да утврди норме по којима ће се у будуће моћи одређивати и мерити способности наше деце у научну, дијагностичку и прогностичку сврху.

За ова испитивања г. Стевановић је употребио познати Бине-Симонов систем тестова и то његову тзв. станфордску ревизију, коју је извршио Терман. За Терманову ревизију одлучио се из ваше разлога: 1) зато што се она данас „сматра за бољу не само од оригиналног француског Бине-Симоновог система, већ и од свих ревизија (накнадне француске, немачке па и енглеске), 2) што је ова ревизија веома распрострањена, можда једна од најраспрострањенијих на свету, те је тако олакшано поређење менталитета деце разних раса, 3) што ова ревизија садржи највећи број тестова од свих осталих ревизија (оригинална БинеСимова скала има 54, а Терманова 90), 4 што се њени тестови одликују великом разноврсношћу и правилним распоредом на различите узрасте и, најзад, 5) што је Терман своју ревизију засновао на испитивању великог броја деце (само у 1913 и 1914 год. испитао је са неколико сарадника око 1000 деце и на овим резултатима засновао своју дефинитивну ревизију).

Терманову ревизију г. Стевановић је подвргао детаљној психолошкој и статистичкој анализи, Потребно је било да се утврди: какве су интелигенције наша деца упоређена са децом других народа, који се све степени јављају у маси наше деце, какве су и колике су разлике у интелигенцији између сеоске и варошке деце и сл. а то се могло учинити само на основу потпуног прилагоЂавања ове скале нашем детету и нашим приликама.

Испитивања г. Стевановића дала су врло интересантне резултате. Извесне расне одлике и индивидуалне и друге разлике одмах су се показале, као на пример: да наша деца располажу добрим памћењем, да наша деца боље стоје у рачуну него америчка деца итд. Због тога су извесни тестови морали бити по-