Učitelj

Прво естетичко васаштање деце 333

Ж ; Ж

Лажан луксуз, лажно каћиперство су ругоба. Из свог искуства знате, да сте прегледајући чистоту код деце налазили прљаво тело и поцепану кошуљу испод елегантне хаљине; да су често прљаве ноге у шими ципелама; вашљива коса колмована и накићена! Наше девојчице су често позиване да за идеал лепоте узму накинђурену и нафракану лутку. Требало би да тоалете њихових наставница, скромне али чисте, послуже за пример њихова добра укуса. Зидови наших школа су много излепљени под изговором да то служи као украс. Видео сам и такве на којима нема слободног места где би се поглед могао одморити. Первази ивица плафона су доста изнад хоризонта видљивог од малишана, дакле без икакве користи за њих. Често се мешају разноврсни украси, дречеће боје. У место једне полице у висини дечје главе на којој би се видели најбољи радови са циљем да окураже своје ауторе и њихове мале другове, виде се свуда разбацани исечци, слике, аквареле, букети цветова од хартије, ћилими, који бледе и губе форму остајући ту преко целе године па и идуће године. Намештањем играчки и инструмената по орманима и рафовима хоће да се створи илузија о некаквом реду. Каткад, ови предмети служе за декоративне сврхе и чине да школа личи на безистан; каткад, ови се предмети употребљују као играчке или наставна средства и тиме се кваре и хабају. Шта да кажемо о сасушеним биљкама заборављеним и згаженим по буџацима, увенулим цветовима, старудијама, статуама од лажне бронзе Извесне личности глупо се и бесциљно троше хотећи декорацију по сваку цену. Оне заборављају, или никада нису ни знале, да је скромност у украсу доказ доброг укуса. Хтео бих да их уверим да прва ствар коју треба учинити за васпитање укуса лепоте, то је немилосрдно прогонити све што је претенциозно, све што хоће да изгледа накинђурено, све што је лажно.

ТУ. — Која су позитивна средства да се пробуди и развије љубав за лепотом у Материнској школи — Забавиштур Да ли треба потрошити много новаца за куповину модела достојних да буду дуго посматрани» Да ли треба бити музичар па инспирисати укус за песмуг Треба ли имати особити дар за приређивање школских свечаности» Не, треба почети са размишљањем и држати се правила скромности. Тражимо од природе лепоту коју наши мали могу осетити.

На првом месту, то су деца. Како се то често заборавља! Нека су чиста и скромно обучена; нека се огледају у огледалу умиваоника са чистим лицем, очешљаном косом и белим зубима. Нека је њихово лице пријатно, насмејано. Нема веће лепоте од насмејаног невинашцета. Дете које се смеје од свег срца достојно је кичице уметникове. |

Дугим васпитним утицајем може се у духу детињем спојити лепота и чистота, лепота и веселост, лепота и љупкост. Пред највећим, дивимо се најмањим! Понекад води мајка старију децу у школу носећи у наручју веселу бебу; колико ћемо учинити за-