Učitelj

Пројекат наставног плана пи програма 528

завичајним, природним, математичким или држављанским стварима. Приговор да се може близина живота постићи и систематском наставом без разредне „идеје водиље“, побијамо констатацијама педологије, да интересовање детета лавира, те да круг дететових искустава расте упоредо са телесним и душевним развојем.

Утврђено је да се:

Дете од 6—7 година живота највише интересује за појаве у својој ближој околини: „Школа и дом;

дете од 7—8 година живота највише се интересује за промене у природи: „Чешири годишња доба“;

дете од 8—9 година живота највише се интересује за телесни развој (мењање зуба) — доба скупљања енергије, ту треба да се истакне: „Чување здравља“;

дете од 9—10 година жели да прошири свој душевни видик, дакле: Преко брда и долина“.

Сада наступа маркантно доба у душевном и телесном развоју.

(Прелаз у средњу или вишу народну школу).

Дете од 10—11 година живота интересује се за конкретне проблеме завичаја, ту се дакле истиче: „Познавање отаџбине“.

Дете од 11—12 година живота интересује се за проблеме у природи: „Биолошко-динамичко упознавање.“ Дете од 12—13 година живота интересује се за апстракне проблеме математике, дакле: „Математичко-техничко упознавање“.

Дете од !3—14 година живота интересује се за структуру друштва. Дошло је време за темељито: „Грађанско васпштање“.

Резиме: Основни наставни програм треба да зрачи сшварни живош и да одређује:

примарно: васпитне разредне, годишње циљеве;

секундарно: циљеве појединих предмета и минимални избор наставног градива.

Ш Начело концентрације

Закон о народним школама прописује поред активног учешћа ученика и начело концентрације, стога мора начело концентрације доћи до израза у пројекту наставног програма.

Пројекат не сме да буде састављен са гледишта грађанске и средње школе, које су организоване на стручном систему, те имају стручне наставнике.

Стручна настава у народним школама забрањена је и 5 51 Закона о народним школама, из чега се јасно види мисао законодавца да виша народна школа нема и не може имаши каракшер средње школе.

Идеја радне школе прописана је 5 44 Закона о народним школама и ми се налазимо пред реорганизацијом народне школе, која се мора извршити. У интересу наше државе је да се наше школе што пре доведу у сагласност са савременом педагогиком и дидактиком.