Učitelj

колико ће делова морати да је поделе. На три дела. Зашто на триг Што су троје. А да су двоје, на колико би је делова делили7 На два. Како се зову делови кад се дели на 2 делар Половине. А кад се нешто дели на 3 дела, да ли су и то половинер Не! То су шрећине. Зашто се делови сада зову трећине Што се дели на три дела. А кад се нешто дели на четири дела, како ћемо делове тада звати» Чешвршине. А ако се дели на пет делова 2 Онда се делови зову петине.

Сад ћемо цртати јабуке па ћемо их делити да добро запамтите ове делове.

Ко уме једним потезом да нацрта јабукур Ако се нико не јави учитељ ће повући леви полукруг па надовезавши нањи десни завршиће слику извлачењем петељке навише. Ко жели поред ове моје да нацрта другу јабуку исто толикур Је ли умеор Ко ће трећу» Ко четврту; А ко петур Знате ли зашто смо нацртали ове јабуке. Да их делимо, господине, довикује Нада.

На колико ћемо делова делити најпре2 На два. Коју јабукуг Прву. Е, њу треба да оставимо целу. Знате ли заштор Кад је једно дете оно нема с ким да дели, него узме целу — вели Цветко, Па коју ћемо јабуку онда делити на 2 делар Другу. Ко жели то да уради» Пријављеник, изишав, повлачи праву спајајући оба удубљења: петељкино и оно где је био цвет, па онда у леву половину упише римско један а у десну римско два. Тиме су означена деца, односно њихови делови.

Потом се трећа јабука дели на троје. Тада се најпре вуче црта од петељке до средишта. Затим се из средишта повлачи коса лево и коса десно — пазећи да делови буду једнаки. Четврта јабука дели се на четворо. За ово се најпре извлачи усправна те се добију половине, па се ове потом преполове и добију се четвртине. Пета јабука дели се на петоро. Ту се поступа каои при деоби на три дела, само што се из средишта место две извуку четири црте. Тако се добију пет једнаких дела. Разуме се да свуда следује уписивање римских бројева који означавају делове одвосно децу. Најпосле се заповеди да сва деца у свескама или на таблицама нацртају тако пет јабука и потом изврше ову деобу, а учитељ надгледа и упућује. Затим се наставља:

Јесу ли веће петине или половине Зашто су половине већер Што се дели само на 2 дела. А да ли су веће четвртине или трећинег Трећине су веће него четвртине. Откуда тор Што се код трећина дели на мање делова него код четвртина. Па који су од ових делова најситнијир Петине. А који су најкрупнији» Половине. Ко жели показујући да ређа ове делове почињући од најкрупнијих и завршујући са најситнијим> Пријављеник показује и изговара: половине, шрећине, чешвршине и петине. Ко би желео сада да почне од најситнијих а да заврши са најкрупнијим> Чује се: петине, четвртине, трећине и половине. Разуме се да и ово иде уз показивање делова. Завршује се пак питањима:

Кад се делови зову петине» Кад се дели на пет делова, Кад се зову четвртинерг При деоби на четири дела. Кад — трећине»

Учитељ 31