Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

AKTУEЛHИ ПРАВНИ ПРОБЛЕМИ УПРАВЉАЊА ДРЖАВНОМ ПРИВРЕДОМ У НАРОДНОЈ РЕПУБЛИЦИ ПОЉСКОЈ

Y народној Републици Пољској нова етапа у управљању државном привредом започела je крај 1970. године, иако je, несумњиво, потреба за променама дошла до изражаја много раније. Један од инструмената обликовања новог економског модела јесхе право које још увек представља битно оруђе реализације привредне политике. Да право преузме такву важну улогу, требало je, пре свега, да се подвргне оцени и досадашње стање законодавства, и услови и принципи издавања нових правних аката. Та на разне начине извршена оцена испала je негативна. Због тога су предузете опсежне мере чији je циљ сређење права, како би оно могло да постане ефикасан инструменат држаг.не управе, jep je дубока ингеренција права у привредне односе join увек карактеристична за наше уреВење. Промене у систему управљања с правног гледишта своде се на неколнко основних питања. То су: израда нових облика и метода управљања привредом, при чему се посебна пажња посвећује процесу планирања; прилагођење организационе структуре читавог привредног апара га и његових појединачних јединица конкретним привредним потребама и задацима; прецизирање области компетенција и одговорности за остварење наложених задатака на појединачним ступњевима управљања. Реформа тежи, пре свега, побол>шању механизма функционисања; том основном циљу подређене су такође структурне промене. Ова концеп ција садржи основну новину преображаја који су у току, jep до сада главни напори везани уз обликовање социјалнстичке привреде концентрнсали су се на организациона питања. Планиране промене карактерише широк oncer, a њихово ће се оства рење вршити у дужим временским периодима. Због тога нису све нашле израз у правним прогшсима, некада чак и немају још одлучие концеп ције. И мимо тога, свака од њих сачињава један мали део велике комплек сне привредне реформе. Овде ћемо представити само неке од њих које су везане уз директну државну управу, дакле, уз управљање у уском смыслу ове речи (искључујући граВанско право). Овим променама следе две, привидно супротне, тенденције. С једне стране, реч je о обезбеђењу јединства и компактности читаве привреде, што долази до изражаја у облигационом карактеру централног плана