Bogoslovlje

одржи очинска линија умрлога брата девера, где жена остаје потпуно под влашћу мужевльеве породице (Пост. 38, 24.) „Сасвим су слаби и трагови матријархата на оним местима где се говори о примању мужа у породицу женину“ (Пост. 29, 18-29. Суд. 8, 31, 14, 2—II. 15, I ј 1 ) Што се тиче женидбе Сампсонове, jom je више то у питању, jep се он жени са Филистејком (Суд. 14, 4.) и то ]ош против воље својих родитеља (Суд. 14,3.) а и Јаков се жени у сасвим изванредним приликама (Пост. 29, рß—3o). ]ош и данас се многи жене приженидбом, при чему много одлучују и економско-материјални разлози, да се не отуђује породични иметак. И што се спомињу шатори или куће некојих жена, не може служити као доказ за постојање матријархата; тако на пр. што Ревека трчи у кућу своје матере да јој приповеди шта се догодило (Пост. 24,28.). (Holzinger, Genesis, стр. 169.) или што Јаиља (Jahe!) има свој шатор (Суд. 4,17.) 2 ). Jep, управо код спомињања Јаиљиног одмах се наводи и име њенога мужа Евера Кенејина (Суд. 4,17.), значи, да je већ тада било потребно да се означи чија je жена, као што, опет, код човека да се наведе име његовог ода 3 ). Једино, можда, из назива још за племе; „шиша“ што има сродности са именииом „em“ мати, могло би се тражити трагова за матријархат код Прасемита (Doller о. с. 54.), „али je при томе велико питагье да ли je матријархат у опште владао и код Израиљаца. Из историјског се времена не може навести, за то, ни један сигуран доказ. Напротив, у историјско je време доказан само патријархат“ (Gressmann R.GG. 11. 202.). У кући je жена била потпуна господарица. Њу морају слушати све слуге (робови) и слушкиње. (Пост. 16,6. и др.). Богатије имају свој засебни шатор где су заједно са дедом (Пост. 24,67. 30,16. 31,33,. 24.28.). Она господари слободно са свима предметима у кући. Двигала пече хлебове и спрема храну за Давида, без знања мужевљева (I. Сам. 25, 18-35.), а Сунамићанка спрема све за пророка Јелисеја. (11. (IV.) Цар. 4, 8. след.). Но и дужности женине у кући биле су веома велике. Она je често морала вршити и најтеже послове, и у пољу. За мушкарца, изгледа, да je посао био нешто шта

’) Dölier о. с. 54.

2 ) Р. Volz, Die biblischen Atertümer, Calw. 1914, стр. 333.

3 ) Nöldeke о. с. 152.; Dölier о. с. 54.

283

Брак и социјалнн положа] жене код Јевреја