Bogoslovlje

Бога и да само враћање ка своме Богу може повратати стару славу и cpehy у слободној држави. Пророци су очекиваног Месију навивали „Сином Давидовим“ и „Помазаником Господњим“ који ће се на Сиону (у Јерусалиму) зацарити и коме he сви народи служит У месијанским мислима старозоветних пророка, узевши у обзир само њихов спољни облик, изгледа као да се Месија очекује и са једном мисијом световно политичког карактера. Али, несумњиво je да je њихова основна мисао у месијанској идеји ова: Васпостављање нових и трајних односа између Бога и Израшьа (као „Народа Божјег“, али у ширем смислу) неће бити учињено силом оружја, већ силом религионзно-моралне величине Месије. У времену после пророка (четири века до Христа), особито у времену последња два века пред Христовим рођењем,месијанска идејатрпи знатне промене. УII веку (пре Христа) за време робевања под Сирцима, кзда су Јевреји били ужасно потиштени и особито у својим религиозним осећањима вређани и када су се очајно борили за независност и политичку слободу поглавито ради одбране својих верских светиња, у месијанској идеји почео je преовлађивати све више политички карактер. Још јаче je истакнут политички карактер месијанске идеје у I веку пре Христа, на неколико деценија пред рођењем Исуса Христа.-За време владавине јеврејске краљице Александре (од 76 —67 год. пре Христа), у краткотрајној Макавејској држави необично се била осилила једна религиознополитичка партија, чији je уплив био и касније од значајних последица. То je била фарисејска партија. Краљица Александра се ослањала на ову партију, и фарисеји су били стварни господари у држави: „Име краљевства имала je она (Александра), а власт Фарисеји : Ови су избеглице (прогнане) враћалн, а затворене у тамници пуштали и ни у чем се нису разлиновали од владара“. 1 ) Њихова се моћ доцније темељила на њиховом огромном духовном утицају на народ. Они су особито ревновали за Закон Божји и били на челу сваког народног покрета у одбрану верске слободе. Тако су се фарисеји истакли и као велики родољуби, те су уживали пуно народно поверена. Када je римски војсковођа Помпеј уништио Макавејску

1 ) Joe и ф Ф лав и je, Antiqu. XIII, 16, 2, (Jüdische Altertümer, übersetz von H. Clementz. Berlin-Wien 1923),

287

Месијанска идеја код културних народа пре Христа