Bogoslovlje

борбе са њима посвећене специјалне расправе и огроман број његових писама. 1 Непрегледност најразноврснијих страсти, које унутра раздиру човека, св. Нил дели у две трупе: телесне (ύωρ,ατικά) и душевне (-ψυχικά). „Телесне страсти (прождрљивост и блуд),“ каже св. Нил, „воде свој почетак од природних потреба тела, а душевне страсти рафају се из душевних потреба“. 2 Но ово ипак не значи да св. Нил схвата телесне страсти као искључиво физиолошке процесс. Напротив, разлога има да се св. Нилу припише мишљење које деле и други аскети, да je веза измефу физиолошких и психичких елемената у телесним страстима толико тесна, да je тешко измефу њих успоставити границу. Тако нпр,, у трактату ad Eulogium, анализирајући страст блуда, св. Нил каже: „Знај да се две оделите врсте блуда здружују уједно, блуд телесни и блуд духовни“. 3 Зато средиште тежине телесних страсти, као и страсти специално душевних, лежи такофе у души. Телесне страсти и њихове специфичке особине, по учењу св. Нила, не могу бити објашњене салю природним функцијама људског организлш. Jep ове су за њих само повод или исходна тачка, а у даљелг процесу њиховог развића најважнији значај припада души. Због тога телесне страсти, не као физиолошке појаве већ као психички пад, подлеже моралном урачунавању и у зависности су од тога, колико се душа „сједињује са саблажнивом претставом у њој“. 4 Другим речилш, уколико страсти припадају сфери психичког живота. Додирајући процес или начин на који се зачета страст развија у души и остварује на делу, св. Нил каже: „Хаотична тежња осећања производи обично страсну помисао и срамну жељу, жеља-насладу и још одобрење, а за њим долази учињени

1 Види „Богословље“ 1931 г. св. 4 и 1932 г. св. 1. 2 Види tractatus ad Eulogium с. XXIII col. 1124 ВС; упореди epist. lib. 11, LXIX col. 232 В. 3 Tract, ad Eulogium с. XIX , col. 1117 B; ,Νοει δέ μοι, »οργείας είναι δύο έν διαιρέσει έε,υγιυμένας, τήν τού σώματος, καί τήν топ μινεύματος;" упореди ep. lib. 11, CXLII col. 265 А, где Нил предупређује од унутрашњег блуда (τήν ένδον μοιχίαν). 4 Tractatus ad Eulogium с. XIX col. 1117 В.: έκτο,τώμαη αλάνης ή ψυχή cou συγγίνεται “

224

Ьогослов.ъе