Bosansko-Hercegovački Istočnik

Св. 9

в.-х. источник

Стр. 39б

Св. православна црква забраннла је | вјернијем у посне дане јести масна и | друга нека јола, али не ради тога да су I тобоже овакова јела сама по себи нечнст;1ј — јер што је само собом погано не треба нигда ни јести, — него особито ради тога, да се у томе пошћењу положи сметња тјелеснијем похотима .... Месо пак од животиња и птица, које се једу, пошто је најсличније нашему тијелу, више од осталијех јел&, већу вољу и сиагу даје људима да гријеше, и чини да се сувишне тјелесне жеље гнијезде и умножавају у њнма. Ушљед тога, св. православна црква, и забранила је такова јела у дане посне, као у вријече кајања, освећивања и обнављања вјернијех. А особито је забранила такова јела у дане св. великога поста, као у дане, кад је сам Господ постио, кад се вјерни сјећају на страдања Спаситељева, п кад се приуготовљавају за пасху Роспода Исуса Христа. То исто треба рећи и за јаја и ва млијеко, т. ј. црква и јаја и млијеко уз иостове забрањује вјернијем својијем, ма да су такова јела на нешто нижем степену, јер филозофи веле да је у јајима .тсо, које јс ироливсио ; за млијеко пак кажу, да је оно бијела крв. Дакле св. прав. црква забрањује вјернпјем овакова јела у дане посне, не ради тога, као да су ова јела по својој прнроди погана и зла као што учаху јеретици — него због уздржности у цијељ кајања, освећивања и обнављања вјерннјех, као што рекосмо, и да покажемо јавно нагау послушност према црквенијем законима. Так-о је н сам Бог занрнјетно Адаму да не једе нлода од забрањепога дрвета, од дрвета за иозпавање добра, и зла. Тако Јоиадав син Рихавов забранио Је свему своме племену пити вино, ушљед чега похваљује га свето Нисмо

(Јерем XXXV.). Тако уздржанагве од јела Јована Крститеља похваљује сам Исус Христос (Мат. ПХ). Лажу дакле срамно противници, кад наваљују па нас шрокс јеретика, којгс негда бијаху у опреци са иравом науком цркве; јер они (јеретици), мислсИи да је месо иогано, никад га и не јеђаху. А синови св. ирав. цркве једу месо са благословом њезинијем у дане, када она то дозвољава, т. ). осим шснијех или завјешнијех дана и то без икакве сумње. Тако исто троци јеретички не могу се ирииисати ни монасима, коуи се ради светости самога чина уздржавају од меса и иосте, јер су и они, ирије свога стуиања у тај чии, јели месо као и остали вјерни; а ка,д су у монашеском чину, не забрањууу свјетовнијем људима Јссти месо у мрсне дане, нити их то саблажњава, кад кога виде да јсде месо. Протпвници стављају нам ово питање : Јесу ли дакле чиста јела од меса и сира, односно масла, млијека, јаја и т. д. ? ако велимо да нијесу чпста, онда смо — по њиховој логицп — дакле јеретици и мн; а ако велимо да су чиста, за што нх освећујемо на дан свијетлога Васкрсења ? Но на то ево одговара: Кад мнслите противници, да су наша јела нечиста док се не освете, то реците да је нечиста и вода прпје освећења, јер и воду много пута освећујемо по уставу наше св матере цркве. А да впднмо шта шљедује из овога вашега мудровања? Запста ово: као што не једемо месо уз постове тобоже што је нечисто — што ви само наноснте на вјерне, — тако пе треба нн воду пити уз посте све дотле док се не осветн. Осим тога из вашега лажнога мудровања шљедује још и ово: да је слободно јести месо и на сами Великп ] Гетак, пошто се прочита над њим одпосна