Ekonomist

96

вачко-обртничке коморе у Љубљани, као и изборни ред за ову комору.“ Одмах да напоменемо да готово сва овлашћења Министарства Трговине и Индустрије (чл. 134—143) садрже измене постојећих закона.

Буџетски законодавац није изобичајио праксу проширења извесних закона из покрајина на целокупну државну територију. О томе да наведемо следеће интересантне примере: Чл. 65. гласи: „Одобрава се Министру Финансија да може увести у живот у осталим крајевима Краљевине, поред Србије, све монополске законе који важе за Србију са свима изменама и допунама и то,... (побројавају се закони). Извршење ових закона о монополима поверава се Управи Државних Монопола, на челу које стоји Одбор од 12 чланова.“ — Чл. 214. „На целу област Краљевине распростире се у погледу организације царинских власти и царинске службе, као и у погледу царинског поступања Царински Закон, а у погледу наплат: царине Закон о Општој Царинској Тарифи са општом Царинском Тарифом пређашње Краљевине Србије са свима доцнијим изменама, као и трговински уговори које је она закључила са другим државама, у колико су они још у важности, па и Закон о Калдрмини од 31. децембра 1911. године чији је чл. 2. саставни део Закона о Општој Царинској Тарифи“.

Ово неколико примера потпуно је довољно да престави буџетска овлашћења нефинансиског карактера у правој боји. У једним се, дакле, укидају, мењају или противно постојећим законским прописима, поступа; у другима се извесни законски прописи или закони распростиру са територије једне покрајине, где су до сада важили, на територију целокупне Краљевине. Кад ступају на снагу оваква овлашћења> Ако нема специјалних препрека и рокова, онда кад и буџетски, односно Финансиски закон. Буџетски закони, изузетно од осталих закона, почињу важити од једног тачно одређеног дана, без обзира, кад се тај закон обнародује. Тако и овлашћења стуџају у живот истог дана. Али, док је финансиски закон могуће штампати и објавити у ванредном броју „Службених Новина“ најдаље онога дана кад закон треба на живот да ступи (о чему се нарочито стара извршна власт), дотле одредбе из овлашћења објављују се много доцније. Пример за то црпемо