Ekonomist

136

засебну масу, којом ће се одвојено руковати и која ће п после мораторијума служити ва подмирење нових тражбина. Нелогична је јер се нови кредити траже баш за санацију,а ова се састоји баш у исплати старих дугова па тек у другом реду ва обрт. Необјашњива је, јер су банкарски послови један комплекс који сачињава целину, чије поједине операције не резултирају у појединим примањима и издавањима и добити већ у завршној суми добити. На који се начин може одвојити употреба једног кредита >

У 5 29 при Поа су накнаде чиновницима који дају оставке или се отпуштају из завода који су под санацијом, ликвидацијом или стечајем, с тим да важи и за случајеве раскидања пословног односа (дакле и за оставке), који се деспо годину дана пре наступиле санације и т. д. Овим се прописом уводи ва територију Србије једна новина, ниште се прописи Хрватског Трг. и Обртног Закона за ове случајеве. Ма да се цео пропис може критиковати ми ћемо се задржати само на неким нетачностима. Њиме се н. пр. ниште уговорни одношаји, а како стечена права не могу бити ни законом одузета то се даје повод споровима. Признаје се право накнаде чиновницима који откажу службовање. Признаје се право на накнаду чак и оним чиновницима који су својевољно иступили годину дана раније из палог завода. Према висини накнаде излави да су чиновници једне пропале банке у несравњено бољем положају од чиновника једне солвентне банке. Много би боље било да је пројект регуписао јасно право отказа и отпремнине свих чиновника зачлањених завода.

Као што се види ив напред изложених прописа, Централа не само што неће подићи кредит новчаних завода, што је ставила себи као циљ, већ ће на против поколебати и до сад уживане кредите. Морамо нарочито подвући, да према горњим прописима Народна Банка неће моћи у будуће да одређује кредите по досадашњој оцени, јер се овим пројектом уводи Централа као повериоц, који има веће привилегије од ње у погледу првенства наплате, поред постојеће опасности од мораторијума. То исто важи и за Држ. Хип. Банку и Пошт. Штедионицу, које и ако државне установе не уживају привилегију првенства наплате а и ва њих постоји опасност мораторијума. Ако би се таква привилегија дала и њима онда би било свршено са установом кредита. Морамо овде поменути колики је поремећај и штету нанео