Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
Rabin Ignjat Šlang, Beograd: O Jevrejima na severoisloku Evrope (Svršetak).
Frankisti održavali su u istoćnoi Poliskoi svoiu sektu još mnogo decemila, i kao pokršteni Jevreii mnogo štete učinili svojim saplemenicima. Na posletku su se potpuno pretopili u poliskom tiarodu. Istoričar Mačiiovski nabraja stotmama imena poljskih porodica, Da ı iz najvišec plemstva, koja su poreklom Jevreji i pokrstili se za vreme Franka.
Događaji o Franku i o njegovoj sekti imaiu se smatrati za pokret od velike važnosti u Jevrejstvu, ler važe kao preteča niza sličnih dogadaja nw Poliskoji. Od katastrofe za vreme Hmielnickog, vubili su Jevreji s opštim blagostaniem i megdašnie pouzdanie, samosvest. elastičnost duha i veru u svoju sigurnost. Bila ie masa nezaposlenih zanatliia, trgovaca, koji su postali sitničari, i naiveći deo nekadašniilh vrađana. a naročito u maniim gradovima, ishranio se tek maivećim brigama, borbama i oskudicom. Nemaući zarade i posla, proveli su svoie i suviše siohodno vreme po hramovima. u Bet-hamidraš, no teološkim školama i tu su postali sanialicama, sujeverni i preko mere pobožni. Pokušavali su da se približe Bogu kajianiem, postovima i molitvama. i u slomlienom srcu i u oslablienoj duši očajavali su u uzaludnom traženju pomoći i utehe od Boga. Mnoštvo liturciiskih pesama, u kojima su izneli svu gcorčinu očainičkogz srca, izražavaju bedno stanje njihovo u bolnom kriku: Gde si sada, o Bože naš?
Ratovi, lutanie, siromaštvo i bolesti utisnuli su svoje pečate na Jevreistvo Poliske od druge polovine 17. veka. Prilike su ih pretvorile u plašliive tice, koie beže od šušnia padajućece SUVOZ lista. Mekog i priiemliiyog srca. postali sn kao deca fantastičnoz zanosa, i svaki. koji ie razumeo njihovo raspoloženie i znao, koiom sugestiiom, obećamiem i izgledom ih može Tešiti, mogao ije fu masu pridobiti za sebe bez feškoća.
Mistična nauka. zvana kabala. mogla ie rasprostreti svoi magloviti plašt i zabluditi inače trezveme oči Jevremtva samo u bolešliivom. neiasnom stamiu mračne okoline, kada su mu položai, egzistenciia i izgledi bili uzdrmani i nmestabilmi. Kabalistička dela, učena od Lurie i Vitala u Palestini, pogrešno shvaćena i Zzloupotrebliena od Sabitaia i Franka mw Poliskoi, koia su zadebila odsnudni uticai na veliki deo Jevreistva, imala su ı to doba ioš iednogz prestavnika u Poliskoi koji ie isto takoe odvratio masu Jevreistva sa realnoz puta stvarnosti. Izrael Bal-ŠSem iz Mezubeža., bio ie Već poznata ličnost za vreme Franmkista. On ie bio iedan od polemičara protivu Framka i svojm uplivom spasao ie: Talmud od Dponovne presude, ali pravac niegove nauke našao ie proširenie i ulaz
302
IL. II — —_——: