Jugoslovenski Rotar

nje poboljšava se u tolikoj meri da brzo nestaju slabi apetiti, nesanica i svaki umor. Oseća se naglo povećanje težine, širine grudnog koša i intenzivnija plućna ventilacija.

»Svakodnevno kretanje na suncu i vazduhu razvija ceo organizam, a jača i mozak, koji, slobodan od jakog napora, postizava sa minimum naprezanja maksimalne rezultate, dok mozgovi školske dece u gradu, anemiéne i premorene, teže shvataju i pamte. Osim toga život u punoj prirodi vrši na dečji moral jedan od najlepših uticaja, jer stvara otvorene i čvrste karaktere — neprijatelje svega niskoga i podloga, razvijaju muške vrline kao što su: volja, energija, hrabrost, odvažnost, hladnokrvnost i istrajnost, koje se ne mogu odvojiti od fizičke snage«.

Uporedo s ovakvim životom, sa ovakom fizičkom kulturom na svežem vazduhu, odriče se Omladinac upotrebe alkohola, kave i duvana i svih veštačkih nadražaja, koji podgrizaju nervni sistem.

»Kud sunce ulazi, lekar ne dolazi, veli jedna stara poslovica, a Mišele je rekao: »od svega cveća, ljudski cvet treba najviše sunca«, stoga lekari i ljudi koji se bave ovakvim korisnim poslovima donose zaključke, da je svakom živom biću potrebno sunčano svetlo, bolesnom još više nego zdravom. Sunce krepi telo i bodri duh; pod njegovim svetlom gubi se slabost i malaksalost duha i tela. Od sunca mišići se razvijaju, postaju čvršći, krv se umnoži, um razbistri. Ljudi slabunjavi i bledi za kratko vreme porumene, zdrava su izgleda, ljubazni su. Malo je onih, kojima, sunce može da naškodi.

Ovoliko rekoh o suncu i vazduhu a ništa manje ne bih rekao i o koristi kupanja, plivanja, veslanja i drugog provoda na vodi, koji se raskošno i bogato pružaju u toj novoj školi, u prirodi. Spojeno sunčanje sa kupanjem jesu dva činioca od prvoklasne vrednosti po život i zdravlje ovih naših štićenika.

Ali sem ove zdravstvene strane u tim školama, koje bismo želeli da naši klubovi prihvate, pomognu i razviju, pruža se omladini sa istom merom i brigom i duhovna hrana, jer samo harmonično razvijanje duha i tela daje celoga i dobroga Omladinca. Stoga evo u toj školi i svakodnevnih predavanja. Ta predavanja treba dobro obraditi, smišljeno ih spremiti i rasporediti tako, da se njima obuhvati svestrano vaspitanje jednoga omladinca. Obično se ona sluSaju onda kada su deca odmorena, sveza i puna paznje. Predavanja treba podeliti u nekoliko grupa. Prva bi obuhvatila naSe rotarstvo. Iznela bi detaljno, njegovu istoriju, izlozila bi naširoko njegov cilj, raščlanila bi njegovu organizaciju u svetu, iznela bi metode rada po klubovima i uopšte, pružila bi Omladini u jasnim slikama koristi rotarskog pokreta po svetski mir, po ljubav prema radu i bližnom, po moral pojedinca, društva i t. d., i t. d. Druga bi grupa predavanja, obuhvatila, organizaciju, cilj i praktično izvođenje poslova u ovako velikim socijalnim zajednicama, kao što su ove letnje škole. Treća bi predavanja govorila o zdravlju naroda s gledišta nacionalnog i socijalnog; o higijeni, koja danas igra veliku ulogu kod naprednog čoveka, o njenoj potrebi i koristi za sve živo. Četvrta bi grupa predavanja bila o jačanju nacionalnog kulta o socijalnom životu i t. d. Dalja bi predavanja obuhvatila vaspitanje omladine u kući, u školi na ulici. Širenje svesti o štednji, o čuvanju svojih i opštih stvari i dobara, o ra-

og