JUS standardizacija
– Japan
- Švajcarska
- Velika Britanija – SJedinjene Države
Uskoro se očekuju prijave od Madjarske, Italije, Holandije i SSSR-a.
OVO su bili komiteti odgovorni za upravljanje i nadzor.
Iako nije, strogo uzevši, u okviru Sistema, treba pomenuti i IEC komitet za stručnu koordinaciju koji saradjuje vrlo blisko sa Komitetom za upravljanje atestiranjem, To je Savetođavni komitet za elektroniku i telekomunikacije - ACET (Advisory Committee on Electronics and Telecommunications) čiji su članovi predsednici i sekretari IEC stručnih komiteta za sve elektronske komponente i elektronske uredjaje.
b) nacionalni nivo
Nacionalna organizacija zemlje članice Zis-
ea sastoji se od:
– Necionalne ovlašćene organizacije (Naticnal Authorized Institution) za upravljanje Sistemom na nacionalnom nivou;
-– Nacionalne organizacije za standardizuciju (National Standards Organization) koja priprema i izdaje nacionalne standarde; i ako zemlja učesnica želi da vrši ocenu kvaliteta u Sistemu, ona mora da ima:
-– Nacionalnu organizaciju za nadzor i kontrolu (National Supervizing Inspec= torate) za ispitivanje i nadzor u Sistemu; - jednu ili više ovlašćenih laboratorija za verifikaciju mernih etfalona.
finansiranje
sistem ima svoj vlastiti budžet; za 1979. godinu predložen je budžet od 100.000 švajcarskih franaka. Pošto je odlučeno da Sistem ne bude finansijsko opterećenje za IEC, budžet se obezbedjuje iz godišnje članarine zemalja članica koja, za male zemlje, iznosi oko 3.400 švajcarskih franaka. Svaka zemlja kada pristupa Sistemu plaća i jednokratnu upisninu od 1.250 švajcarskim franaka u osnovni fond.
sadašnje stanje
bh. Osnovna dokumenta koja su u pripremi a) Osnovna pravila
Kao što je ranije pomenuto Osnovna pra= vila (Basic Rules) je već usvojio Savet TEGC-=a_.
b) Pravila u vezi sa postupkom ispitiva-
nja
Za razliku od Osnovnih pravila koja su koncizna i obuhvataju samo 12 strana, Pravila u vezi sa postupcima ispitivanja su neizbežno mnogo obimnija i zahtevaju veliki trud i dobru volju svih da se postigne kompromis izmedju različite prakse u pojedinim zemljama. Ovaj problem je po= sebno izražen u domenu nadzora, Jer u nekim zemljama inspektori po tradiciji ima-– Ju pristup u sve delove fabrike, dok Je, u drugima, pristup u komercijalno poverljiva područja zabranjen.
Često se, u rađu u IEC-u kaže da nedostatak usaglašene terminologije može biti kamen spoticanja pri izrađi nacrta medjunarodnih razumljivih i prihvatljivih standarđa. To je posebno tačno u ovom delikatnom poslu na usaglašavanju različite na=cionalne prakse u osetljivim oblastima kao što je nadzor, i jedan od tekućih zadataka je primena termina i definicija koje bi se eventualno dodale Osnovnim pravilima.
Ako sve bude išlo dobro, Pravila u vezi sa postupcima ispitivanja koja su u obliku prečišćenog nacrta, treba dđa se usvoje u 1979. godini. Tađa će se štampati i obja“iti zajedno sa Osnovnim pravilima.
razmatranje o nacionalnoj organizaciji nadzora i kontrole
Pomenuto Je ranije da se do sada kandđidovalo jedanaest nacionalnih institucija za nadzor i kontrolu. Šta to praktično zna-
Ga j
Jedanaest zemalja - kandđidata su podnele
Razmatranje o nacionalnoj organizaciji za nadzor i kontrolu (Surveillance Arrange-
ments).
One sada proučavaju medjusobno ova nacionalna razmatranja da bi ustanovile da li ona sadrže sve informacije koje se traže u Sistemu. Ukratko, Razmatranja o nacionalnoj organizaciji nadzora i kontrole sadrže sledeća poglavlja: