Nova Evropa

тера, држимо, даду се протумачити многе особине енглеског народа. Посетиоца. Лондона дубоко се дојимљу модерне готске грађевине ХИ столећа (парламенат, судбена палата, и друге), које су исто тако лепе, и с исто тако савршеном уметношћу, о дубоким осећајем, и с истим мистичним чаром стваране као и старе грађевине. Питамо: "зашто су у новије доба, једино Енглеви умели тако што градити г Зашто тога не могу нити Немци нити Французиг Готска је архитектура типична, ва хришћанску мистику. Народи са ослабљеним релитијозним осећајем не могу је више, и с истим дубоким разумевањем, поновити. — Енглези, уопће, удружују у себи особине које ће, гледамо ли површно, причињају противречнима: нема, напреднијег а у исти мах и конзервативнијег, за традицију више везаног народа, од енглеског; нисмо видели града модернијег, а у исти мах

средовечнијег, од Лондона; а, то, кажу, да вреди још у већој мери

ва друга енглеска места. Највише скептика, у филозофији имају Енглези: а ти радикални скептици уједно су врло релитијозни људи! Можда, баш тога ради што су радикали скептици. Изгледа да су Енглези, сповнавши свесно или осећајући несвесно, недостатак развума и емпирије за, образовање једног погледа на, свет, изградили сав свој социјални, државни, трговачки, речју сав свој колективни живот, на вери: на вери у божје откровење, као на фундаменту етике; на вери у реалност извањског света, као на фундаменту тртовачкот живота. Разум, који конзеквентно анализује, мора довести до радикалне скепсе. Шнглези су тај стадиј скепсе прошли 8алажући веру у разне појаве онде где је разум затајио. Тако можемо разумети и необично удружење идеализма и реализма, у Енглеза. Чињеница, је, например, да се нигде другде нису филовофи, поред својих теоретских истраживања, толико бавили о практичним проблемима, и то нарочито у правцу практичног деловања, које захтева најинтензивнији осећај за реалност, т. ј. у политици; као пример из прошлих столећа наводим Џона Лока и Давида Јума, а из садашњег времена А. И. Балфура. Поменуте енглеске особине постају, претерају ли се, познатим енглеским грешкама и слабостима — : карактер се претвара, у тврдоглавост, ексклувивност постаје безобзирношћу према другима, последица, једностраног реалистичног осећања јесте оскудица фантазије (напосе у музици, где Енглези немају нити једног првокласног компонисту), или опет наивност оскудицом критичности. Француском је духу својствена, сатира, а, енглескоме хумор, који је последица, реалистичког схватања живота, природног и здравог погледа на ствари и на, догаЂаје. Сатира посматра догађаје са више гледишта, међусобно их упоређује, анализује их, и исмева их. Хумор им нити што додаје нити што одузима, него их просто описује; сасвим тачан опис људског рада и мишљења, у којем се огледају људске слабости, изазива. смех. Особине ентлескот народа, оспособиле су га, да. се уздигао до прве политичке улоге међу свим народима. Ако их буде знао им мотао очувати, то ће си тако најлакше сачувати своју водећу улогу. Žž. Jleonuo Питамиц.

207

|||