Nova Evropa

vodim samo malo primera —, zar onda nije istina, da su sva gorka izobličavanja naše kritike diktovana razbijenom verom u Evropu?

Vera u Evropu kod nas je često uzimala formu slepog priklanjanja pred svim što je evropejsko, i odricanja od osobeno ruskog; ali, i kod zapadnjaka i kod njihovih protivnika, vera u Evropu imala je i pozitivan i tvorački značaj, Samo tako је тобиспо da se predstavnici oba pravca u kritici evropske kulture susretali, jer je kritika, na obe strane, proizlazila iz vere u Evropu i iz duboke ljubavi za nju, Razočarenje u Evropu nije naše zapadnjake uvek okretalo k Rusiji; dok je za protivnike zapadnjaštva kritika evropske kulture bila svakad samo stepen dalje u otkrivanju zadaća i puteva same Rusije, Ne treba se zato čuditi ako u materijalu koji smo mi obradili glavno mesto zauzimaju profivnici zapadnjaštva, 1 u naše vreme još ima mnogo ortodoksnih zapadnjaka, koji sa zaljubljenim očima gledaju u Evropu, i ne opažaju strašnu njenu tragediju; a ako je i opažaju, veruju da će »stara mudra Evropa« ipak časno izaći iz nezgoda; veruju u ivoračke sile Evrope, veruju u progres... Za rusku je misao, za ruski sklad uma, medjutim, mnogo karakterističniji i plodonosniji onaj tok ideja koji je došao do izraza u redu naših članaka,

Pored sve raznolikosti, i šarenila mišljenja koja smo navodili, ima i vrlo mnogo sličnog, Ako kritiku evropske kulture, kako su je razvijali pojedini ruski mislioci, rezimujemo, izlazi pred nas dosta kompaktna i dovršena slika, Pada u oči, pre svega, Jedinstvo u polaznim tačkama gledišta, i polvrdjuje se onaj primat socijalno etičke ideje, o kome smo govorili u uvodnoj reči naše rasprave, Svi ruski mislioci od reda prilaze evropskom životu s etičkim kriterijem, ocenjuju taj život pre svega sa etičkog stanovišta, Taj etički sud nad Evropom, i surovo i strasno izobličavanje njenih grehova, razblažuje se tugom zbog tragedije Evrope, i fantazijom o tom da će Rusija, govoreći rečima Dostojevskog, biti kadra da »unese pomirjivost u evropske suprotnosti«, Etički radikalizam, medjutim, ostaje karakternom osobinom ruskog mišljenja, i to se i u našem raspravljanju pokazalo, držimo, u punoj snazi,

Pored etičkog stanovišta, treba istaći vrlo. odredjenu, skoro u svih mislilaca vrlo snažnu, religijoznu ocenu Evrope, Izuzevši Hercena, koji se srazmerno rano udaljio od religije, svi se mislioci, kojih se dotiče naša rasprava, javljaju u isti mah i kao religijozni mislioci, Teško je verovati da je to slučajnost, Ja lično držim, da religijozni način mišljenja zaoštrava uopšte shvatanje i ocenu savremenosti i istorije; otuda su skoro svi ruski mislioci, zauzeti problemima religijoznog života, dali svoj deo i u analizi i oceni evropske kulture, Manje je karakteristična čisto filozofska i egstetička kritika Zapada, Premda su motivi i te kritike skoro svima kritičarima bliski, ipak je, sravnjena sa etičkom i religijoznom, čisto filozofska i estetička ocena slabije izražena u ruskoj misli,

svakom slučaju, ishodište ruske misli acodnosu prema” evropskoj

169