Nova Evropa

кујнама- (»Уојкаксће«), данас се костирају по бољим ресторанима, јер ca 200 до. 300 динара месечно може данас у Немачкој да живи боље један наш ђак него код нас за читавих 1000 динара. А како је већина. наших Ђака по немачким школама, релативно добро ситујирана (стипендиста скоро да-и нема), то овај пад марке може лако да-има ту неугодну послелицу, да добар део наших ђака. одстрани од школе и књиге и да их баци у вртлог пустог живота; и. уживања.

~

зе AL |

Читав привредни свет заинтересован је проблемом санације lloMarsko. ветска, је привреда тако већ уско међусобно везана, да криза у једном делу света брзо одјекне и у другим деловима. Услед пада вредности свога новца, Немачка је данас, у Једну руку, У могућности да. далеко јефтиније продуцира и експортира него ли остале европске државе, па зато прави јаку конкуренцију другим привредама. Са друге стране, пад валуте делује, да Немачка све више рестрингира своје потребе и набавке из иноземства, те тако опет делује и непосредно на привреду других народа.

Предувет за санацију Немачке јесте стабилизација марке, Примарно је, да се марка уопће стабилизира; а секундарно је, на којој ће то бази бити. А предувет за стабилизацију марке је, да се уБлони оно стање које је довело марку до садашње катастрофе. а 8 0

Прву карику на читавом ланцу налазимо у репарацијоном питању. Догод се репарације не сведу на оно што је Немачка стварно у стању да. плати, не може бити говора о каквој санацији. Ситуација, је Немачке моментано тако критична, да ће репарације требати одгодити за неколико година, док се прилике колико толико не конволидирају, и док у привреди не наступе бар приближно нормалне прилике, Немачка, је, за ове три-четири последње године, дала на име репарација неколико десетака милијарди марака, и то све прерачунато на златној бази. Узгред буди речено, да можда ниједна држава. није код тих репарација боље прошла него ли наша. Док је, например, Француска правила све могуће сметње отштети у нарави, ми смо примали, на име репарација, несамо: што смо трералп него и оно што нам није било потребно. Већ је неколико стотина немачких локомотива, и скоро 9.000 нових вагона, стигло у нашу државу, а. нови транспорти још увек пристижу, док све још за нове серије управо врше поручбине. И са свим тим новим материјалом наш саобраћај врло лотне функцијонише: но шта би тек било да немамо тих локомотива и тих вагона! Да смо и ми, попут Француске и "Белгије, чекали да нам Немачка плати ратну отштету у готову, данас бисмо били и 055: железничког материјала: и без готовине.

Далњи предувет за санацију Немачке јесте, успостава равнотеже у државном прорачуну. Тиме би се, наравно, престало са досадашњом праксом тискања нових милијарди новчаница, јер док ова траје нема ни говора о стабилизацији икакове валуте. — Немачка сама мора прва да води више рачуна о свом реалном положају. У новом немачком прора„чуну предвиђен је дефицит на државним жељезницама, теком године 1928, са. укупно један билијун марака; то најбоље показује колико се слабо води рачуна о' фактичном стању ствари, па ту не може бити. ни санадије државног прорачуна, а онда ни стабилизације марке,

349