Nova Evropa
roda u bivšoj Monarhiji, Ali medju tim delovima jugoslovenskog naroda bilo je ipak velikih razlika u razvoju ı životu društvenih celina, Tarčin nije bio kadar da asimilira narod, jer mu je vera prečila da u jednoj od njega savim različnoj društvenoj celini uhvati dubljes korena, Ono što je on tamo za sebe predobio bilo je i suviše izrazito njeđovo, te nije moglo da igra nikakvu posredničku ulogu izmedju ta dva naroda: ada i beg, mada i ne znadu turski, svojom verom su bliži Turčinu nego Srbinu, i mada govore istim jezikom kao i narod ne mogu da budu posrednikom izmedju turskog i srpskog naroda. Sasvim je drukčije bilo kod hrvatskog naroda: tu je pop, Veleposednik, industrijalac, bankar, trgovac, i činovnik, služio posrednikom izmedju srpskohrvatskog s jedne strane i nemačkog i madžarskog naroda s druge strane, 1 ono što je bilo nemoguće Tarčinu, bilo Je mofućno Nemcu i Madžaru. Niti hodža, niti ada, niti beg, niti kajmakan, i svi drugi turski činovi, nisu mogli da budu posrednici lagane asimilacije srpskog пагода и turski, Tako se kod srpskog naroda delovalo u smeru stvaranja naroda kao celine, jedinstvene u otporu protiv neprijatelja, dok se kod hrvatskog naroda delovalo u smeru stvaranja staleža u jednoj šarolikoj društvenoj celini, Otuda je hrvatskom seljaku, koji je bio najviše tlačen i danjan, bila nametnuta dvostruka borba — borba za narod i borba za stalež; kao narod, morao je da se bori proti Nemcu i Madžaru, i proti svojoj vlastitoj inteligenciji, koja da je sve više napuštala i “офа ба u tudjinske vode; kao stalež, morao je da se bori protiv drugih staleža, koji su prema njemu bili dvolični, t, j., a jednom slučaju su se s njim identiHcirali, a u drugom su se od njega udaljavali, prema tome kako im je nalagala njihova lična korist, Usled toga dolazi do izvesne razlike u mentalitetu izmedju srbijanskog i hrvatskog seljaka: jedan je narodan, zato Što nije živeo u prilikama da vidi stalež, da doživi kako se pojedini njegovi delovi dižu na njegovim ledjima, sve uz pomoć tudjinca; a drugi je staleški, zato što je sve to doživeo, te ne veruje više nikom nego svom staležu, 4
То је prva kardinalna razlika izmedju naših plemena, ili njihovih delova, Druga razlika, koja logički sleduje iz dornje, sastoji se u tome da, nepoznavajući mentalitet staleža, srbijanski seljak stoji daleko i od onakva pojma čovečnosti kako ба zamišlja hrvatski seljak; on ne vidi, da bi čovečnost mogla da bude osobina jednog staleža kao takova, kao što to sebi zamišlja hrvatski seljak, nego da to mora biti rezultat borbe, kao jedini modus vivendi jednakih i ravno pravnih članova društva, On polazi s te tačke gledišta, da svaki čov ek imade u sebi nešto životinjskoga, što se ne može da suzbije drugim načinom nego prosvetom 1 зПот, Мјебоу ројат države, prema tome, nije kolektivistički nego individualistički, To znači, da je država sYOjina jakih i moćnih, a ne svih, pa i onih koji za nju kao takovu ništa nisu doprineli, niti doprinašaju, i koji za nju nemaju nikakve ljubavi niti odanosti, To je i potpuno razumljivo kod jednog naroda кој је svoju državu stvarao krvlju i otkupljivao životom: on još nije doživeo, da bi država bila svojinom jednog čoveka, ili grupe ljudi koji au vlast dobili bez ikakve naročite zasluge za celinu, štaviše dobili
79