Nova Evropa

стинама, нема ништа заједничко. У свом првобитном смислу дванавстине нису биле друго до нека, врста овлаштења Министарству Финансија, да може ла. убире и да троши државне приходе у размеру у12 од буџета, који је на снази, уколико су дванаестине вотиране за месец дана;или У размеру од 212, или више, уколико су вотиране за, два или више месеца. У овогодишњем закону о дванаестинама, например, налазимо међу осталим и два параграфа. која се односе нато, дасен у Хрватској-Олавонији заведе систем концесијонирања при деоничареским друштвима. Но како се дебата, а и гласовање, закона, 0 дванаестинама водила, по партијама, то су ова два параграфа, која битно задиру у економске прилике Хрватске-Славоније, примљена а да св о њима, није повела ниједна дебата, нити се о њима посебно гласовало, — примљени су путуре са многим другим скроз хетерогеним уредбама и прописима. Јер то је карактеристика свих дванавстина: да се подносе Скупштини па претрес задњих дана, пар дана, пре него што би имале да ступе на, снагу, па. се услед тога пи дебата, убрзава. и — упрошћује. Редовно се ове дванаестине примају предзадњег дана, у каквој дугој ноћној седници. Је ли онда чудо, да се са. законом о дванаестини уведу и све оне наредбе и прописи које се хоће имати узакоњене а, за, које се из било којег разлога не воли имали посебна расправа, што би био случај кад би сете уредбе подносиле као посебан законски надрт. Настави ли се истим путем, изгледа, да, ће се под финансијални закон, у виду закона о дванаостинама, доскора. све моћи да протура, тако да ће остали парламентарни рад бити резервисан за лична објашњавања, и разрачунавања, »отаца. домовине«. — Ипак, по изузетку, овог је пута закон о дванаестинама донео и две ствари које имају везе са самим буџетом, наиме уредбу о прирезу на, директне порезе, H уредбу о кулуку.

1

Финансијална, ф и политичка, сређеност једне државе цени се по начину на који државна власт долази до потребних средстава, за, вођење државних послова, Држава, крајњег апсолутизма, или она у којој се влада. чи“ стом демагогијом, свој финансијални систем изграђују на индиректним порезима, будући да искуство учи, да широки народни слојеви лакше и 063 приговора подносе и најтеже индиректне порезе него ли средње, или чак и ниске, директне порезе. Високе царине и трошарине, ма и на артикле от бег консума, скупоћа и лош квалитет монополских артикала, дају се још увек лакше сносити него и незнатни директни порези на. куће и земљишта. Узрок је вероватно у томе, да се индиректан порез плада а да се то и не опажа, дочим за директан порез, ма и у најмањем износу, треба, турити руку у џеп. Све дакле апсолутистичке, или демагошке, владавине, које из било којих разлога зазиру од реакције, не воле да убиру велике директне порезе, већ се задовољавају добро изграђеним системом индиректних пореза и такса. Опозиција, противу поревном систему, која, се већином води из демагошких разлога, уперена је редовно противу директних пореза, и то нарочито против оних који тангирају најшире народне слојеве, дакле код нас у првом реду противу земљарине те личне доходарине. Приреви у виду царина, такса, монопола и трошарине, макако били тешки, и као сви индиректни порези неправедно разрезани, наилазе на опозицију само код радничких странака. Тако је код нас повишење царина, трошаринв, и монополеких цена, проведено у више наврата без скоро икакве опозиције, до-

101