Nova Evropa

Isto nas tako razum obaveštava, da ovaj Jedan Život mora ležati u svima oblicima života, 1 da materijalni oblici, energija, i principi, moraju proislicati iz toga jednoga 1 sasfojati se od njega. Materijalistička Nauka dokazuje, da je уеčita materija sve, dok ista ta Nauka uči i da se materija · postepeno gubi u nwništavilo: atom je Nauka rascepkala u elektrone, t, J. elekirične jedinice, koje se dalje održavaju u etru; ali nam Nauka nije umela ništa više reći, šta je 10 Etar, Medjutim, i materija i energija večno dejstvuju pod uticajem zakona, — a Zakon bez Zakonodđavca, i Zakonodđavca bez Miteligencije, ko može shvatit? Inteligencija, Materija, i Energija, po mišljenju najvećih okultističkih autoriteta, jeste izgled i relativnost nečeg fundamentalnijeg i stvarnijeg, i oni to nazivaju D uh — Spirit,

Teško je za ljudski razum da shvati Spirit, jer čovek nema miti iskustava niti reči da ба može izraziti ili opisati, a još manje da može razumefi njegovu suštinu, Čovek može jedino zamisliti, da je Spirit esencija svega što postoji; a šta je ta Esemcija, i kakva je, čovek to me zna, budući da to prevazilazi svako ljudsko iskustvo, fe je sledstveno nemoguće јој dati ikakvo ime, Definisati ovu Esenciju, značilo bi uporediti je s nečim drugim, — a kamo mam to drugo sučim bismo je mogli uporediti? Otuda, dakle, izlazi, da tu Esenciju, ili Stvarnost, nije moguće opisati rečima relafivnosti, niti joj se mogu pridodati bilo kakvi kvaliteti od mjenih prividno razdvojenih delova, jer je ona sve, — zbir svega što postoji, Ona je iznad Materije, Energije, ili Inteligencije, a ipak ove stvari proističu iz nje, i moraju počivali u njemoj prirodi,

Prvi izveštaj ljudskog intelekta o ovoj Stvarnosti jeste, da je ona morala večito postojati, i da će produžiti večito da postoji, Bez obzira da li se ovo posmaira s malferijalističke, teološke, filozofske, ili okultističke tačke gledišta, drugog zaključka mema, Stvarnost nije mogla postati iz ničega ; niti je moglo biti spoljnih uzroka iz kojih bi ona mogla proisteći, niti može biti takih koji bi mogli uskratiti njen dalji opstanak, Vreme, uzrok, i efekat, nemaju mesta u Stvarnosti, budući da su to femomeni i pojave relativnog sveta, Čoveku je teško da pojmi, da je ikada išta moglo postojati bez uzroka, jer nije imao iskustava u tom pravcu; ali da, najzad, imtelekt primorava na takvo shvatanje, Uzmimo kao primer kakav nmajobičniji dogadjaj u životu, i potfražimo mu uzroke. Na prvi pogled, izgledaće da je ovaj zadatak vrlo prost i lak; ali ćemo se ubrzo uveriti da je beznadežno tragati, budući da ćemo ostati nezadovoljni rezultatima našeg istraživanja ; uzrok će se pojavljivati ze uzrokom, dok se najzad potpuno

203