Nova Evropa

drugih, u čitavu sistemu izvlačenja pojedinih djaka u toku školske godine i na ispitima, Da bi škola mogla vršiti etičku funkciju u današnjoj socijalnoj državi, mora imati nastavnike koji duboko poznaju psihologiju omladine čije snade imaju da razvijaju, U svojim vaspitnim merama prema mladim bićima oni me mogu imati uspeha, ako ne prodru u njihov psihički život, i ako ne shvate one duševne krize koje ona preživljuju u godinama sazrevanja,

Dubokog razumevanja mladićske prirode nema bez sistematske studije psihologije mladosti, Minh (Mimch, »Geist des Lehramts« 1913), potpuno s pravom ističe, da bi bilo vrlo nerazumno ostati ravnodušan prema rezultatima do kojih su došli oštroumni psiholozi koji su ispitivali mladost, osloniti se samo na lično osećanje i takt, smatrati da je ograničen niz vlastitih iskustava dovoljan za sve slučajeve, Baš ta zabluda je i kod nas u mnodim slučajevima izvor nerazumevanja, pa i sukoba izmedju nastavnika i učenika, Mnogi nastavnici misle da razumeju svoje vaspitanike, jer veruju da su naoružani ličnim iskustvom i ftaktom, koji su uslovi za to razumevanje, a mediutim su daleko od toda. Iz te zablude ih, nema sumnje, može

izvesti samo sistematsko izučavanje mladosti,

Kao potreba kulture novog doba javlja se, dakle, nesamo proučavanje psihologije deteta i mladića, već i psihologije vaspitača. Psihološko ispitivanje mladića daje podstreka vaspitaču da vrši reviziju svojih sudova o vrednostima i kontrolu nad vlastitim tendencijama, da u svom držanju prema lučenicima nadje ono rešenje koje će biti, makar i za kratko vreme, najpogodnije mesamo za njihovo već i za njegovo vlastito razviće, U svesti o napretcima koje je postigao u vaspitanju omladine, učitelj nalazi izvor podsticaja za lično razvijanje. Studija psihološije mladića vodi nužno studiji psihologije i etike vaspitača. Psihologija mladosti je jedan od osnova teorije vaspitanja nastavnika, i svih onih čiji je poziv da vaspitavaju druge.

Iz toga se može izvesti praktičan zahtev, da u seminaru za vaspitanje na našim univerzitetima moraju svi studenti, koji se spremaju za nastavnike, pored vežbanja u pozivu, proučavati, sem metodike svojih predmeta, i psihologiju mladih bića па čije razvijanje imaju da utiču, čiji će vodji biti, Samo onaj koji je duboko prožet osećanjem vrednosti života, — koje se nesumnjivo pojačava sistematskom psihološkom studijom mladosti, — u stanju je da podstiče i druge na razvijanje. Tako se kao majgdlavniji uslov progresa maše srednje škole javlja, sem materijalno8 poboljšanja nastavnika, i njihovo dublje proučavanje psihologije mladosti,

Slobodan Popović (Aleksinac),

172