Nova Evropa

бољим што више иде према рељефу, а рељеф ми се опет чини горим што више иде према сликарству; и зато се мени увек чинило, да је вајарство светиљком сликарству, и да од једног до другог постоји иста онолика разлика која постоји од сунца до месеца, Сад, међутим, откако сам у Вашој књижици прочитао, где, говорећи филозофски, кажете, да су све ствари које имају један те исти циљ — једна те иста ствар, променуо сам мишљење, и кажем, да је сликарство и вајарство једна те иста ствар; и будући да их сматрам таковима, мислим да ниједан сликар не би смео да се мање разуме у вајарству него у сликарству, и обрнуто,-да вајар не би смео да слабије прави сликарсво него вајарство... Довољно је, да исходе и једно и друго из једне и исте врсте интелигенције, т, ј, и вајарство и сликарство тако да могу једно с другим склопити добар мир, и да оставе настрану толике расправе, јер се у то троши више времена него кад се праве — фигуре...

Ваш Микелањоло Буонароти, у Риму (1550),

XII, A тезкег Bartolommeo Ammannati'),

Месер Бартоломео, пријатељу драги, — Не може се порећи, да је Браманте био снажан у архитектури, бар колико сваки други од старих па до данас. Он је први начинио основ Светог Петра, и то не пун збрке и забуне, већ јасан и природан, светао и изолован уоколо, тако да није оштетио ни једне ситнице на Палати, И тај је основ сматран лепом ствари, баш какав се и данас указује, тако да когод би се покушао удаљити од овог Брамантеова плана — како је то учинио Сангало, — удаљио би се од истине, Да је овако, потврдиће свако ко није заљубљен у свој властити план...

XIII, A. messer Giorgio Vasari, amico caro, in Firenze”),

Месер Ђорђо, пријатељу драги, — Можла ћу зло да пишем, али бих, као одговор на Ваше писмо, да нешто рекнем, Ви знате, како је умро (мој слуга) Урбино, услед чега ми је указана превелика милост Божја; али је за мене то било уједно и тешка и неизрецива бол, Милост је у томе, што ми га је за живота држао жива, док га је научио у смрти умирати не са неугодношћу већ са жељом за смрћу. Ја сам га држао двадесетишест година, и нашао сам га јединствено добрим и верним;

*J Bartoltommeo Ammannati Go је један од познатијих фирентинских кипара и архитеката. Ово писмо има вредности нао мишљење Микеланџела о Брамантеу.

") Стотб1о Мавзата, сликар и аутор гласовитих „Живота“ („Те Убе de'pit eccelenti pittori, scultori ed architettori").

277