Nova Evropa

ceste. Reklo se, sasvim ispravno, da se ni jedna jedina Mikelandželova figura ne bi mogla da podigne i da hoda a da ne bi odmah porušila vaseljenu i poremetila poredak u prirodi, Dabogme da bi i bilo detinjasto tražiti od Girlandajova učenika ono poštivanje lokalne boje, onu brigu oko uresa i oko karakterisanja 12уезпоб doba, rečju onaj istorijski smisao ili osećaj, koji je nedostajao svim umetnicima Renesamse; ali ja ne verujem da bi ikoji drugi umetnik onoga vremena bio u stanju da shvati jednu stranicu narodne istorije na način Како је izradjen omaj kartom Pize. Firentinska Republika, naime, da bi ukrasila Salon Veća uspomenom na dve njene majslavnije pobede, dala je na izradu Lijonardu da Vinčiju bitku kod Amsijarija, a, Buonarotiju poraz Pižana, Dok je Lijonardo izabrao, kao glavni momenat, odsudni čas jedne ratničke akcije, žestoku Ботђи oko barjaka, simvol vojske i grada, Mikelandželo, suprotno tome, u temi »Rat Pize« nije video ništa drugo do prigodu da prikaže čovečju figuru u pokretu, pa je naslikao vojnike kako se kupaju u reci, u času kad skaču prestrašeni izmenadnim pozivom bojne trube, Nikakva uspomena па nacijonalnu slavu, nikakva personitikacija kapetana i oružja Republike, — sve je na ovome kartonu imagdinamo, čak i pejzaž, I nisu li isto tako imaginarni kipovi vojvode od Nemura i vojvode od Urbina, u čiju je počast podignut mauzolej Medičejaca, a od kojih je jedan bio brat a drugi nećak Pape Lava X? Čudnovato je ovo nastojanje, da se izbegne bilo koji ikonski karakter u figurama dvaju vojvoda, čije su crte lica bile poznate i spominjane od savremenika, Još je čudnovatija, u svojoj prezrivoj bezbrižnosti, kipareva zamisao, da nakon tisuću dodinma neće biti niko u mogućnosti da upozori na kakvu sličnost ili nesličnost! Nikada u jednom grobnom spomeniku nije istorijskoj istini bačem u lice smeliji izazov.

Razlog i opravdanje treba tražiti u tome, da је Mikelandželo sebi stvorio svoje posebno carstvo i nebo, postavljajući svoj ideal izvan svih saznanja i svih tradicijonalnih konvencijonalnosti, Ono što je ma početku пазеба veka propovedao na polju filozofije jedan čuveni nemački mislilac, to je Mikelandželo u umetnosti pokušao da učini u Renesansi: om je hteo da izvuče ceo jedam svet iz dubina vlastitog ja, apstrahujući iz reda fenomena, koja su ба okruživala, On nas uvodi u svet nepoznat svim ostalim majstorima, nepoznat svim epohama, svet nastanjen kiklopskim figurama, gotovo da reknem preistorijskim, koje dozivaju u pamet ono prepotopno doba o kojem govori Biblija: »Kada su bili na zemlji giganti, nakon što su se sinovi božji oženili kćerima ljudi«, Čak nas i tehnička тебевја оуоба maestra done da mislimo na prošla doba, na

“ sirtetička. pravremena ljudskoša roda, kada su različne grane

300