Nova Evropa

нијим снима, замислила је била да подигне, у славу Понтифекса-ратника, брдо од мрамора, читав народ кипова,; створила је, напорно и балансирајући, са тмастим оквирима на смрзнутом белом мрамору, величанствену архитектуру Медичејске Капеле, и, у гигантским борбама окореле, моћне фигуре Дана и Ноћи, стално, и све то снажније, ослобађајући из хридина живот. Руке Јулијана Медичејца разликују се знатно од оних што их је Микеланпело клесао за своје младеначке кипове : сухе, са одсеченим, гвозденим артикулацијама. Линије се удубљују, као уцртане у коренове интензивних сена, снажно извијене на простору лица, — чини се, као да жице од челика обрубљују мале уснице Зоре; борба и бол дубу све дубље бразде у месо ових атлетских створова, све се више ужљебљују гвоздени обручи. Тој енергији линија и рељефа одговарају и фигуре које испуњавају Страшни Суд. С новом снагом вајара, сена заоквирује линије Дјеве Марије, оцртавајући јасно границе лица, па одваја од дубине ока на горе уздигнуте и нанизане мраморне трепавице, а прелама и склапа растужена уста. Севастијанова се растегнута доња усница свија као лук, А правоцртан под, надовезујући над фронталним подом, повећава драж линије, баш као оне на кипу Лаје са гробнице Папе Јулија, и уз архитектонску огромност маса утискује у ликове неку претећу озбиљност, напетост угушене српџбе, која као да би да се из лука готова да пукне ослободи страшна:

иста напетост, која се види на лицу озбиљног профила Брута,

изливена Микеланџеловом руком, из истог херојског калупа.

из којега су изашли и атлете „Суда“: осветници.

На зиду се поједине слике, елементи велике архитектуре, одвајају од позадина, једна по једна: пророци у нишама, и генији који се врзу око њих, сјај и савршенство њихових nos4, nudi no угловима библијских слика, бродоломци у Потопу, где се свезане групе пресецају у свим својим елементима, јасно су индивидуализовани. Једна једина изнимка: мноштво идолопоклоника, једина намерно постављена гломазност, Око у „Суду“ тешко разликује огромне гроздове облика; изолирана, с помоћу круга, сама у средини, подиже се слика Христа, овековечена покретом руке којим стрмоглављује грешнике. |

Из простора у дну, који је сав прекривен сенкама и жутом ватрометном светлошћу, иступају напред масивне масе са жестином муња, које вихор искупља и цепа немилосрдно по усијаном плаветнилу неба: мноштво светаца, стиснуто уз

Суца, насрћу на Њега, с оптужилачким гестом, — бука, крик освете, у коме се грче тисуће телеса и сливају тисуће гласова —- заустављени ударцем светлости из круга окружују

Христа и затварају га у круну од олуја, којој су на врху

Свети Ловро и Бартоломеј, потиснути унатраг од

308