Nova Evropa

О, kako su to bili teški dani! Koliko su odnijeli snage i zdravlja onima koji su bili pozvani da školu ponova stvore!... Pa ipak, u tim teškim danima stvaranja škole bila je jedna radosna pojava, — neobična samopožrtvovnost stanovništva za školu: narod je davao, пе stotme i hiljade nego milijone dinara za · podizanje škola, U Damnilov-dradu, Beranima, Kolašinu, Baru, utrošeni su milijoni dinara na podizanje školskih zgrada, za dimnazije i učiteljske škole, A već treće godine prilično ie uspjelo stvoriti i normalno stanje medju učenicima, Prošli su tečajevi, pročistili su se redovi onih koji su imali pravo na skraćene godine, lagano je uvodjem jedam red koji je omogućavao pravilan rad. Život u školi imao je naravno veze sa opštim prilikama, sa životom izvan škole, Borilo se staro i novo. Momemat je bio takav da oboje nije moglo opstati jedmo pored drugoga. Škola je, i pored зу!ћ таћапа 1 nedostataka, u onim burnim danima ipak predstavljala najdisciplinovaniju, najkonsolidovaniju, i najradniju imstituciju!l Nastavnom osoblju i školskoj omladini pripada neosporna zasluga utvrdjivanja državne, jugoslovenske, misli u Crnoj Gori, Za prve dve-tri školske софте (1918/19, 1919/20, 1 1920/21), dimmazije i učiteljske škole pustile su mekoliko stotma mladića sa ispitom zrelosti u život, i oni su vršili svoju zadaću u narodu uspješno, i momentano ustalasane i degzorijentisane narodne mase upućene su pravilnim pravcem, koji je lačno odredjen čitavom prošlošću ovog klasičnog srpskog kraja, I pod najtežim prilikama škola je ispunila svoju dužnost prema narodu,

Narod je u isto vrijeme poklonio veliku pažnju i podiтатји osnovne škole, Najveće žrtve narod je podnosio oko podizanja školskih zgrada za osnovne škole; tu ima prosto klasičnih primjera velike materijalne požrtvovnosti: ima sela sa ne više od 50—60 kuća koja su podigla vrlo lijepe školske zgrade i učiteljske stanove. Česti su slučajevi, da su pojedina sela podizala Školske zgrade, pa tek kad su zgrade bile svršene obraćala se za otvaranje škole, primoravajući na taj način prosvjetne vlasti na otvaranje škola i u mjestima gdje to ne bi inače smatrale za cjelishodno. Treba naročito podvući, da u Crnoj Gori školske opštine podižu školske zarade bez ikakve pomoći od strane države. Tek posljednje 2—3 dodine država je davala neku pomoć pojedinim siromašnim opštinama za dovršavanje školskih zgrada,

Broj osnovnih škola u granicama ranije Crne Gore prešao je 340 još 1923/24 godine, danas taj broj nije manji od 350, tako da po jedna škola pada na 7—800 stanovnika, 1923/24 školske godine školovalo se 28.686 muške i ženske djece u osnovnim školama, dok su srednje škole te godine imale preko 6000 djaka, Još ćemo napomenuti, da — iako postoji zakomska

226