Nova Evropa
mladog prijatelja Evansa. Nju tiho, u pozadini, obožava njen drug iz detinjstva Čarls Marsden, djak njena oca, koji je nakon školovanja postao jedan od uspešnih književnika, Nina to zna, ali neće da se uda za njega, jer oseća u njemu slabotinju, i suviše mek materijal koji bi svačje ruke mogle da mese. Ona je zadovoljna sa njime kao sa domaćim prijateljem, voli ga onom istom ljubavlju kojom se voli kakva omiljena mačka ili pseto, i ne želi da ga pusti daleko od sebe, — ali lo je sve, Ona neće da uzme ni Dr, Darela, jednog brutalno snažna, ambicijozna, enerdična lekara iz bolnice u kojoj radi, jer oseća и пјеши зпаби koja bi bila opasna za nju, — ona zna da nije stvorena za poslušnu i pokornu ženu, Zato njenim mužem postaje manje-više indiferentni Evans, u čijem zagrljaju ona glasno sanja, i to sa Evansovim pristankom, kako će svome sinu, kada se bude rodio, da da ime svog poginulog verenika, za kojim ona oseća još uvek neku ludu i čisto fizičku nostalgiju. Medjutim Nina doznaje još prvih dana u braku, od majke svoda muža, za porodičnu tajnu Evansovih; ona zna da će njen muž, vrlo lako, završiti jednog dana u ludnici, i da će i dete što ga bude imala sa njime neizbežno naslediti očevu bolest, kao što je to bio slučaj sa skoro svim Evansovim. Medjutim, ona želi dete, hoće da ga ima poštopoto, jer očekuje da će u detetu naći neki spas, neko pribežište od same sebe, I ona nalazi soluciju problema na taj način, što takoreći prisili Darela da stupi u ljubavne veze sa njom, kako bi dete koje se bude rodilo bilo njeđovo a ne Evansovo, te prema tome i bezbedno od porodične bolesti, I tako sada komad počne da razvija staru melodramsku priču o životu u troje, koja u ovom slučaju postaje priča o životu u četvero, jer Nina sada ima tri svoja čoveka — »my three men« — kako ona kaže pred kraj šestog čina, koji se završava sa jednom idiličnom slikom: veče, lampa na stolu, Nina veze sa Marsdenom koji joj pomaže, Evans čita novine, i Darel, velika i krupna ljudina, koji već slomljen tajnom koju deli sa Ninom, a protiv koje se revoltira cela njegova puritanska priroda, sedi u velikoj naslonjači kao kakva pobedjena i pripitomljena zver. Ostala tri čina pričaju o tragediji izmedju Darela i Nine, dok njihov dečko raste i — mada nerazumevajući još takoreći ništa — instinktivno oseća da odnos izmedju njegove majke i Darela nije nešto kao što treba, te se pomalo buni i na sve moguće načine iskazuje antipatiju prema svom stvarnom ocu, Najnoviji komad O Nila »Dynamo«, čija je premijera bila pre nekoliko dana, obradjuje opet nju-inglendsku sredinu i njene probleme. U tome komadu, u kome se malo jače ispoljava O Nilova pesnička žica, obnovljena je stara fema o Romeu i Juliji, ili, ako hoćete, o Montekima i Kapuletima.
152.