Nova Evropa

само мали део заједнице сву личну снагу допринесе што скоријој еволуцији друштва,

У оној ведрој слици школе будућности коју нам даје Елен Кеј, само живот и природа могу одгојити потпуна човека. Искристализацијом најнужнијег основног знања, које се оснива на властитом самосталном раду, и које се буди топлим младеначким интересом, треба да они који тумаче постану детету извором радости, реалног практичног живота, и ведрине. Наравно да су за такове учитеље способни само људи који истински осећају снагу и жељу да свој занос усаде у та топла мала срца, која — пуна поверења — почињу да гледају у живот нашим очима. То њихово поверење, које нас ипак критички посматра, не сме се повредити ниједном гестом која би омогућила саблазан или криве појмове малених, већ треба да отворено и слободно помогне стварање њихове личности. Не укоченим сколастичким програмом, већ потпуном слободом и дубоким схватањем учитеља, који зна како да свој рад прилагоди способностима и склоностима појединаца, Такова школа обогатила би наш карактер и душу буђењем етичког самоодгоја у раној младости, а не би нас, како се често догађа, још осиромашила, јер би била жива веза између наших осећаја и практичних реалности живота.

Нежелећи да у младим душама научно тумачење религије узрокује сукоб с осталим природним знаностима, Елен Кеј оставља веру осећају лепоте, фантазији младости, и кућном одгоју. Школа има једино да пробуди трпељивост и страхопоштовање пред истинским вредностима и пред дубином свих вера, доводећи их у везу с лепотом природе. Остајући у живом контакту с природом, и тумачећи што је могуће више на отвореном, она има да настоји да се пробуди занос за добротом и далеким погледом, да деца осете себе као део свемира, заједнице, свега оног што је било и што ће доћи. Само оживотворење нове породице и нове школе добротом, културом, и широкогрудошћу читавих поколења, у стању је да утре пут бољима од нас.

За тако стварање нових бића, личним и јавним радом и напором, исто је толико, и нарочито, позвана жена, која мора да проживи свој етички препород — еманципацију —, јер је логично везана уз своју властиту материјалну еманципацију. Какви би били људи одгојени у духу Елен Кеј током генерација 2 — Једно је поуздано: да би имали много доброте у души и трпељивости за остале, те практичне иницијативе за рад у смислу еволуције појединца и заједнице. Целокупна психологија детета, фина и брижна педагогија, и позитивне,

далековидне социјалне реформе, садржане су у овом већ по

272