Nova Evropa

Узрок светске кризе у којој живимо, у њеној суштини, лежи — према томе — у највећој мери у овом кобном и до сржи аморалном снобизму, коме је свако средство добро кад је у питању постизавање циљева таштине и материјална корист. Па ако се запитамо, како је овај снобизам могао успети да на овај начин овлада човечанством, да оно изгуби из вида прави и најдубљи смисао живота, наиме тај да у првом реду треба тежити да се постане у моралном смислу бољи, морамо признати да су ту узроци дубоки и многоструки, и да се не могу тако лако и брзо уочити и распознати. Али је свакако један од узрока — који данас на разним странама и у разним видовима избија на јаву — у јеврејскојинтелектуалности иу њеној превласти над вишим друштвеним слојевима културних народа.

Код Јевреја нема догматички и коначно утврђеног веровања у живот после смрти. Овај је појам код њихових разних секата одвајкада био колебљив и приступачан разним тумачењима. Јеврејска религија, као религија изабраног народа, даје додуше једну етику, али јеврејску, а не општељудску и вечну. Чиста Христова наука не зна ништа о некој изабраности једног читавог народа или неког појединца, она обухвата цело човечанство. Хришћанин, и онда кад је већ напустио своју веру у њену црквеном смислу, ретко ће напустити и етику на којој она почива, — најчешће ће му од ове остати нешто у души, јер она не апелује на припаднике овог или оног племена, на овај или онај народ, него управо на срце човеково. Са Јеврејином који је напустио веру својих отаца, ствар стоји друкчије; ако не стоји на нарочито високом степену опште душевне културе, онда ће он са својом вером изгубити и њену етику. Зато код Јевреја, који у смислу своје цркве више не верују, често наилазимо на онај цинизам удружен с материјализмом о ком се тако често вели да му »ништа није свето«.

Нипошто не желим говорити у прилог антисемитизму. Напротив. Мишљења сам да је једино средство за његово истребљење, да се о његовим правим и најдубљим узроцима расправља отворено, кад већ сами Јевреји још никако неће да схвате до чега је уистини стало, и шта је главни и прави узрок да су међу осталим народима омрзнути. Они то зато често не разумеју, што им недостаје осећај за дубок метафизички значај и замашај наших моралних делања. Ако је једном Јеврејин напустио веру својих отаца, онда он обично не верује више ни у шта друго до у спас света путем материјалног напретка, и зато није случајност да су највећи покретачи бољшевизма и преврата били Јевреји (у Русији, у Маџарској, у Немачкој); не зато, што би их очајање те-

70