Nova Evropa

talnosti koje ugušuju polet tvoračke misli, Mnogobrojni su diletanti koji drže da je dovoljno biti načitan i zauzeti kakav veći položaj u društvu, pa moći raspravljati o raznim problemima. Veruju da imaju unutrašnji život zato što se nadahnjuju preživelim kazivanjima obične osećajnosti i refleksija, ne osećaju svoju duhovnu prazninu. Puno samopouzdamja izražavaju pri davanju opštih i kategoričnih sudova o ljudima i dogadjajima. Zadovoljavaju svoju težnju za silom time što štampaju kompromisne članke i drže predavanja; i hvaljeni od svoje okoline, formiraju o sebi visoku predstavu, te imaju smelosti da pišu i dovore o stvarima koje ne poznaju. Bez unutrašnjeg života, bez doživljavanja etičkih vrednosti, govore o moralu i vrlinama. Ne razumeju ni svoj ni tudj psihički život. Duševni mir i socijalna simpatija imaju za pretpostavku shvatanje drugih ljudi; a ovo je uslovljeno poznavanjem vlastitog mentalnog života. Mnogobrojni mediokriteti, koji imaju pogrešan sud o sebi i bolesnu težnju za nadmoćnošću, traže i obrazuju krušove kojima se održavaju i šire laž i nepravda i onemogućuju slobodna proučavanja socijalnih i moralnih pitanja, Ti pisci, koji se pokazuju kao duhovni stvaraoci, i koji se u nekim mestima alirmiraju kao vrednosti, potpomažu proces duhovnog nivelisanja u krugovima intelektualaca koji sprečavaju razvijanje individualnosti i borbu protiv neprijatelja čovečamstva. Za čitave grupe mediokriteta od bitne važnosti je pitanje o materijalnom bogaćenju,me muče ih osmovni životni problemi, ne znaju za duge i plodonosne intelektualne nemire, pa ne doživljuju ni vrednost borenja protivu zla u društvu, Oni su u oblasti duhovne delatnosti reprezentanti umrtvljenosti ili uobičajene besplodne sentimentalnosti. To je objektivni duh Moji se damas, u mnogim sredinama, suprotstavlja pokušajima stvaralaca da razbiju kolektivne okvire misli i emocija i stvore nove vrednosti, (Održanju i snaženju tog duha često doprinose sebični i pakosni pisci, koji svoju nemarnost prema suzbijanju socijalnog zla i prema vaspitanju omladine pravdaju učemjem o nepromenljivosti karaktera i rugaju se onima koji ođuševljeno rade na podizanju бепетасјја,)

Savesna analiza psihologije tog tipa olakšava borbu protiv faktora zastoja ljudske misli, Tom analizom potvrdjuje se sav značaj koji negovanje unutrašnjeg života ima za uspeh u borbi protiv zla u društvu. Njome se upravlja pažnja mnogih na duhovne vrednosti: kritički rasmatraju svoj stav prema životu i svetu i prema sebi. Živim prikazivanjem objektivacija pomenutog duha smeli kritičari pokreću duhove ma samoispitivanje, a ovo ih oslobadja zabluda i laži koje ugušuju napor slobodne i kritičke misli; menjaju svoje držanje prema sebi i društvu i ulaze u borbu protiv zla: kritičko samopromaitranje ih ne odvaja od društva, već ih pokreće na etičku delaimost.

186

RA aa