Nova Evropa

Lojda dato dublje značenje, Tema je aktuelna i interesantna, režija neobično dobra, glumci na visini; metode kapitalističke ђотђе Жбозапе 5и dovoljnom. količinom sarkazma; humora — s obzirom ma ozbiljnost teme — nema previše, ali ni — s obzirom na tako potrebni optimizam — premalo. Poslije filmova »Pred maturom«, »Ekstaza«, »Reka« i »Ho-rukl« — školsko doba češkog filma je prošlo: češki film je хтео ха тедјипагодал promet, a male tehničke nedostatke nadoknadjuje originalnost stvaralaca.

Naša filmska publika još nema kompasa. Ona u filmu traži zadovoljenje svojih sitnih želja, i hoće ida joj film pruži samo kratkotrajno »uživanje«, Zato mu ona ne prilazi prosto i bez predrasud4, ne pušta ida da joj dovori svojim jezikom, — ona vjeruje da će mu nametnuti svoj jezik! Možda bi dobro bilo da štampa, osobito dnevna, pomogne javnosti da nadje tako potrebni kompas, Nama svakako još medostaje ozbiljna, meplaćena, i oglasima nepodmićena, filmska kritika, koja bi, makar Јабапо i posredno, otvarala oči našoj široj javnosti ı filmski je odgajala. Našim dnevnicima potrebni su nepristrasni, kulturno uredjivani, filmski pregledi, koji bi sve — 1 »петјеrodavne« 1 »шјегодаупе« — poučili, da kino i film nisu tek obične »sitničarsikke radnje«, radnje na malo, već trgovina i industrija velikoga stila; i nesamo da je film umjetnost svoje vrste, već da je bar isto toliko potrebna ikao i kazalište, a svakako moćnija i djelotvornija od kazališta,

Marijan Mibac.

Филм и казалиште,

Откако је филм учврстио своју власт у свијету, те откако су кинематографи почели да привлаче на милијуне посјетилаца, настао је проблем око којега се повела жестока борба: филм или казалиштег... За неке тај »проблем« постоји — неријешен — још и данас; али за нас он не постоји, и није, у ствари, никада ни постојао, бар не у оном облику како би то хтјела оба завађена табора. Водити борбу око тога, ко је од кога »виши« или »умјетничкији«, или популарнији и рентабилнији, нама се чини сувишно траћење времена, јер је за нас јасно и очигледно да филм и казалиште, свако за себе, иде својим путем. Гдје су људи паметни, | тамо ће доћи до међусобне сарадње, а гдје превладава за- | гриженост и предрасуда, тамо ће се и даље водити јалова препирка, док ће се публика, без обзира на икакве теорије, опредјељивати по својој жељи и вољи: ићи ће онамо гдје ће јој кад бити згодније, удобније, и јефтиније, или гдје мисли да ће за свој новац више добити.

268

| 1 | | | | 1 ВН ананас Ен ВЕНА