Nova Evropa
»Nevolja«, rekao je Napoleon, »jeste škola dobra vojnika«, Čini se da je nevolja takodje i škola dobra hrišćanina,
Setimo se reči Sen-Žista (Saint-Just): »Sreća je nova ideja«. Vera u mogućnost mira je jedna forma ove nove ideje; a ljudi koji žele zadržati mase u ropstvu neće da one ovu ideju prigrle. Oni se nadaju da će doći dan kad Društva Naroda više neće biti, te da će se mase u celom svetu opet smiriti i prihvatiti večnu istinu, da je njihov život život robovanja, Možda stvarni neprijatelji mira nisu ni militaristi ni fabrikanti municije, već gospodari svakodnevnog života — i njihove žene — koji hoće da im se služi,
M. Još neki aroumemnti protivnjka Sanmk cija,
Hteo bih da podvučem još neke argumente francuskih prijatelja fašističke Italije, Neki su vrlo zanimljivi, jer tačno ponavljaju argumente koje smo čuli za vreme Drajfusove Afere. Protivnici sankcija vele: »Mi nećemo u rat za ljubav trgovaca robljem«, Pre četrdeset godina, oni su govorili: »Ne želimo razbuktati požar u Francuskoj za ljubav malog jevrejskog kapetana«, U oba slučaja pokazala se ista zla vera time što se nije htelo uvideti, da se tu ne radi samo o sudbini ovih posebnih trgovaca robljem ili ovoga naročitog jevrejskog kapetana, već da se radi o apstraktnoj stvari koju oni predstavljaju,
Ti isti ljudi dalje vele: »Ne vidimo, zašto se ljudi trude nastojeći zaustaviti Italiju da ne učini ono što su mnogi drugi već ranije učinili«. Pre četrdeset godin4, oni su govorili: »Nemojte se uzrujavati zboš Drajfusove Afere; bilo je mnogo sudbenih pogrešaka koje nikad nisu ispravljene«, Filozofija je ista: zato što je bilo nepravde u prošlosti, može je i dalje biti,
Neki od njih kažu, kao G. Kerilis (M, de Kerillis) u Echo de Paris: »Mi smo nacijonalisti, tojest, mi nastojimo shvatiti stvari kako one utiču na Francusku«, Godine 1898, Bares (Barrčs) је primetio, u vezi sa Drajfusovom Aferom, da sva pitanja treba rešavati u njihovu odnosu prema Francuskoj. Moral je isti: mi ne prihvaćamo univerzalnu etiku ili večnu pravdu za зуа угеmena i za sve ljude, Baš tako su govorili Nemci 1914 kad su pogazili neutralnost Belgije,
Protivnici sankcija zovu u pomoć i osećaje, Osećaj pomućuje svaki problem i stoga njemu pribegavaju oni koji nastoje izbeći diktatima pravde, »Mi Francuzi«, kliču oni, »nećemo se nikad okrenuti protiv naših nekadašnjih saveznik4, protiv naših hrabrih drugova iz bojnih redova«, Za vreme Afere Drajfusove argument je glasio: »Mi nećemo dozvoliti da se napadaju naši generali, ovi hrabri muževi sa zlatnim srcima, očevi ređimente ,.,,« Ovi sentimentalni argumenti uzimaju ponekad čudnovate oblike. Tako je jedan od naših bivših ministara, G. Šapdelen {de Chap-
139