Nova Evropa

Nijemac naročito sramežljiv; ali engleski duh je odista sramežljiva ptica, i u tome se razlikuje i od američkog i od njemačkog orla, Sramežljivost je pomiješana s onim nesporazumijevanjem uslijed kojega je vrlo poetičan narod nazvan prozajičnim; a ptica je zaista sramežljiva i plaha, kao slavuj u tamnoj Kitsovoj šumi, ili kao albatros koji leti nad pustim morima Koleridža*), Iznad svega, moramo biti protivno nego vulšarni, i stoga protivno nego hvalisavi, ako želimo izraziti koliko se slobode, humora, i veličine srca krije u samoj osamljenosti Engleske,

G. K. Chesterfon.

(S engleskog preveo, J. Torbarina.)

Политички преглед. Нови империј и наша јавност,

Кога је намера намерила да се нађе у Италији при огласу пада Адис-Абебе и при прогласу Етијопије талијанским империјем, тај неће лако заборавити часове што их је проживео слушајући — на радију — глас Бенита Мусолинија и гледајући оне бескрајне поворке и оно јужњачко одушевљење маса које су се, тим поводом, разливале улицама пунећи тргове и скверове талијанских већих и мањих градова. Каква режија! Каква примена и пропаганда савремене технике! Док један Дуче говори — пред мегафоном — са балкона Палате Венеције, у сени складног стародревног римског Капитола и чудовишног модерног талијанског Споменика Ослобођењу и Уједињењу, до 30 милијона данашњих Талијана задржавајући дах слуша кроз ноћ одјеке његова гласа по целој Италији, означујући урнебесним пљескањем и одобравањем крај сваке његове реченице. А све је осветљено, искићено и укра. шено нацијоналним тробојкама и шареним ћилимовима, исписано лозинкама и цитатима из ранијих говора и чланака Председника Владе, и његовом сликом, или силуетом, свих величина и у свим облицима, на свим местима: и по кућама и по стубовима и по излозима радња, чак и по тротоарима и олуцима и димњацима, натисканим или насликаним, утиснутим шаблонама или истакнутим рељефно, уз милијоноструко понављање речи: Писе, Писе, Писе! Осим тога, унакажени су зидови градова и другим дилетантским цртежима и резбаријама, у израз фашистичког одушевљења, — например (у Падови) мртвачком главом са ножем у зубима, под којом

") Aluzija na Kitsovu »Odu slavuju« (J, Keats: »Ode toa Nightin-

gSale«), i na Koleridžova »Starog pomorca« (S, T, Coleridge: »>The Rime ofthe Ancient Mariner«},

155