Nova Evropa

Приједлог за Нацрт Устава. 1

Полазећи са стајалишта, да се снага и величина државе обезбјеђује само задовољством читавога народа и свих крајева државе, као и обрнуто, потребно је државно уређење ставити на строго демократску подлогу, организацијом власти провести што потпунију хармонију између државе и бановина, појединим дијеловима народа обезбиједити како учешће у државној заједници тако и у појединим бановинама. У томе је и пут к ријешењу Хрватскога Питања, јер ће Хрвати тако осјетити несамо бановину већ и државну заједницу

као своју. Тога ради треба преуредити Југославију по слиједећим основним идејама:

1) Све функције државне власти (законодавна, судска, и управна) припадају како државној заједници тако и појединим бановинама. Краљ врши извршну власт у бановинама искључиво преко Бана, а бановинске законе санкцијонира само уз премапотпис Бана. Устав има прописати заједничка врховна начела, нарочито политичка и грађанска права којима се једнако вежу и Држава и бановине.

У вршењу своје аутономне надлежности, бановине су слободне од сваког надзора и утјецања државних органа; за прекорачење надлежности суди им Уставно Судиште.

Државним Уставом се точно набраја надлежност државних органа (законодавна, судска, и управна), док бановине имају сву надлежност коју им Устав није изријеком ускратио. 2) У погледу законодавства, постоји материја за коју је надлежан државни законодавац и материја за коју је надлежан бановински законодавац. У искључиву надлежност државног законодавства иду ове ствари: Послови Двора, Војска и Морнарица, Инострани Послови, Послови Државних Финансија (нарочито царине и државни монополи), Уређење Државне Управе и њезиних органа, Новчарство, Патенти, Мјере и утези, Поште, брзојави и телефони, Државне Жељезнице, Држављанство, Путнице за иностранство. Уз материју за чије је доношење искључиво надлежан државни, односно бановински, законодавац, постоји и мјешовита надлежност, било да државни законодавац доноси оквирни закон, који разрађују бановински законодавци (примјерице, један дио водног права), било да је његова надлежност факултативна (примјерице, поморско, трговачко, мјенично и чековно право). Док се државни законодавац не послужи овим својим правом, врше бановине законодавну власт код ових послова мјешовите надлежности.

231