Nova Evropa

Први ђачки покрети у Мостару. (По забелешкама и сећању.)

Шта је било природније него да се будни нацијонални дух мостарске и уопште херцеговачке средине преноси и на школску омладину, и да она, поред патријотских манифестација, саставља и своја тајна литерарна друштва у којима ће читати песничке изливе своје прве младости! Та је омладина долазила патријотски пробуђена несамо из својих кућа него и из српских основних школа, где их је било. Право је овде сетити се учитеља на тим аутономним школама, који су често били одлични радници и смели браниоци Српства. За народну историју, например, служили су се заграничним српским уџбеницима, кријући их у оригиналу или у препису, и диктирајући ученицима из њих. Тако се први мостарски гимназисти захвално сећају тадашњих учитеља Марка Марковића и Стевана Торбице. Разуме се да је власт таке учитеље гонила, па кадшто и на драстичан начин полицијском силом уклањала из дотичног места Босне и Херцеговине, будући да су били махом из Лике, Војводине, Далмације. »Стеван Торбица опростио се с нашим разредом«, прича Г. Трифко Кујић, »изљубивши нас све уплакане, с овим речима: „Дјецо моја, ја морам ићи кући, учите добро, будите добри Срби! ...« Долазећи из таке средине у Мостарску Гимназију, мостарски ђачићи западали су у једну супротну, режимску атмосферу, у којој би их пријатно изненадило кад осете да ипак неки професори, нацијонално свесни, будно, макар прикривено, бдију над њима. Општи наши племенски односи нису онда били нимало добри. Долазило је, од игре до збиље, до правих туча каменицама између деце разних вера. Ученици су осећали често и политичку пристрасност својих професора у оцењивању, понегде разуме се, и са увеличавањем.

Сарајево је имало српску нижу гимназију већ пре Окупације, и добило је пуну, владину, већ 1879; у Мостару је ова основана тек 1893. Црквено-школска борба прешла је у отворен сукоб у лето 1896. Први меморандум предали су народни вођи новембра те године; а други, 31. марта 1897, кад их је и Цар примио у аудијенцију. Тада, при повратку

73

| | | | |