Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 65

томе градови прве групе престају да буду носиоци првостепене опште управне власти. Насупрот, градовима друге групе, у колико спадају под Закон о градским општинама, знатно је проширен досадашњи делокруг, јер и они имају да врше све послове набројене у т. 1—5 става 2 § 89 3. Г. О., које су до сада на њиховој територији вршила среска начелства. У том погледу, дакле, нема више никакве начелне разлике између градова прве и друге групе, у колико спадају под Закон о градским општинама. Међутим, у пракси ће, барем за прво време, тешко доћи до потпуног изједначења. Сам законодавац имао је у виду да не би био згодан, ни потребан потпун прекид са ранијим стањем, па је зато, у ставу 3 § 89 овластио Министра унутрашњих послова да може, у споразуму са ресорним министрима, уредбом преносити у надлежност градова и друге послове опште управе, дакле преко облигаторног минимума послова из става 2 § 89. Нема сумње да ће градови прве групе хтети да се у што већој мери користе том законском одредбом и да ће тражити да се у њиховој надлежности остави што већи део послова који би се иначе, у смислу § 149 3. Г. О , морали најдаље до 23 марта 1935 год. пренети на среске начелнике. Колико се досад могло утврдити, највећи интерес у том погледу влада код градова за послове по Закону о радњама, а и сами привредни кругови градског становништва желе да ти послови остану у надлежности градова. Градови имају своје извежбано и искусно чиновништво, које је у току година постигло сву потребну праксу и рутину у тим пословима, а што је можда још важније, оно познаје у танчине све привредне и остале прилике у граду које долазе у обзир код решавања послова по Закону о радњама. Зато градски службеници дају много већу гаранцију за ваљан и успешан рад у тим пословима него службеници среских начелстава, који се често мењају те тако, ни уз најбољу вољу, немају прилике да довољно упознају све привредне, социјалне и остале прилик~: градског становништва. Поред послова по'Закону о радњама има и других послова који би могли остати у надлежности градова прве групе, јер су неки од њих много мање важни него послови набројени у ставу 2 § 89. То су нарочито послови верских заједница, патронатски и задужбински послови, поступак по прописима о водном праву, послови школског референта (школског надзорника), решавање спорова о чланству, поступак по Закону о личним именима, поступак код промене вере, надзор над вођењем матичних књига итд. итд. Како ће на једној страни градови прве групе вероватно ићи за тим да прошире свој делокруг преко минимума одређеног у ставу 2 § 89, тако ће се на другој страни градови друге групе зацело највећим делом задовољити тим минимумом, јер им и он сам намеће знатне нове финансијске жртве. Ипак ће без сумње и неки градови друге групе, нарочито већи, тражити проширење тога минималног, облигаторног законског делокруга, и то барем на неке од поменутих послова, нарочито на послове по закону о радњама. Водећи рачуна о свему томе, Савез градова, као врховни комунални форум наше Краљевине, на својој редовној главној скупштини, одржаној 9 децембра 1934 г. у Крагујевцу, међу осталим резолуцијама донео је и ову: „Како градови који су до сада вршили послове опште управних власти првог степена имају у тим пословима сву потребну праксу и рутину, те дају гаранцију да ће, својим сталним и извежбаним чиновничким кадром, и у будуће те послове барем онако успешно вршити као и среска начелства, чији чиновници се често мењају, те не могу потанко да упознају прилике у дотичном граду, Савез градова моли Краљевску Владу, да би, користећи се

правом које јој даје Закон о градским општинама, оставила у надлежности поменутих градова, у колико то буду тражили, све послове опште управних власти првог степена, а осталим градовима који то буду желели да би проширила надлежност у пословима опште управе и преко оног минимума што им га даје сам Закон." Ова резолуција, која води једнако рачуна о градовима прве и друге групе и о њиховим засебним ириликама, поднесена је већ Краљевској Влади, односно појединим ресорним Министрима. Како је већ истекла половина рока у којем треба да буду односни нослови опште управе из надлежних првостепених власти пренесени са градских поглаварстава на среска начелства и обрнуто, претседништво Савеза градова скренуло је пажњу градовима на ту околност, са упутством да они градови који желе проширити свој делокруг у поменутим пословима преко минимума одређеног у ставу 2 § 89 Закона о општинама што пре поднесу Министарству унутрашњих послова путем надлежне Краљевске банске управе образложену претставку, на основу нарочите одлуке градског већа. Примећујемо да ће ово питање имати нарочиту важност код израде службеничког статута из § 100 Закона о градским општинама и уредбе о организацији градског поглаварства (§ 148), јер од већег или мањег круга послова опште управе зависи, нарочито у већим градовима, и број системизованих службеничких места у појединим струкама, а и број и организација појединих одељења односно отсека и реферата градског поглаварства. ИСКЉУЧИВО НАЦИОНАЛНА ИМЕНА МЕСТА У БУГАРСКОЈ Бугарска је донела начелну одлуку да замени другим — имена свих оних градских насеља за која су се из времена туђинске власти задржала туђа имена (поглавито турска). Сада министар унутрашњих послова спрема уредбу о извођењу ове одлуке. Већина места, која су у досадашњој службеној терминологији била задржала своја туђа имена, добиће своја историјска бугарска имена. Неколико насеља основаних за време туђег господства која тих имена немају, добиће >нова имена. Укупно ће се изменити имена око 2000 градова и вароши. Тим поводом нека је допуштена напомена да ми Југословени, као најближи суседи и сродници Бугара, небисмо требали да употребљујемо туђа имена за извесне градове који су од вајкада имали своја бугарска имена и која Бугари никад другим именима нису ни називали. Тако бисмо требали да се одвикнемо да говоримо и пишемо „Рушчук" уместо Русе и ,,Плевна" уместо Плевен. БОРБА АТИНЕ СА СКУПОЋОМ Општинска управа града Атине решила је да предузме читав низ мера ради спречавања подизања цена појединих животних намирница које су од основне важности за шире слојеве народа. Решено је да се обрати нарочита пажња на цене ових производа: хлеба, сушеног поврћа, пиринча, уља, дрва и угља. АКЦИЈА ЗА СИРОТИЊСКЕ СТАНОВЕ Град Елбинг у Немачкој отпочео је ових дана са применом плана за грађење 400 јевтиних станбених зграда за сиромашне слојеве свога грађанства. ОМЛАДИНСКА ГОСТИОНИЦА Град Мариенвердер у Немачкој откупио је једну бившу коњичку касарну и реновирао је као омладинску гостионицу, у којој ће имати здраво преноћиште ђаци — излетници, незапослени млади радници и други омладинци до 20 године старости.

8-