Otadžbina

164

МОЈЕ МИНИСТРОВАЊЕ

нице; за хипотекарни зајам од 1886. дали смо право друштву за монопол дувана да стране дуване увози са 8"/ 0 царине по вредности. Наш министар Финансија Дг. В\јић упустио је наплаћивање регала на стране дуване, и тиме је учинио да је раскид уговора са друштвом за монопол дувана испао на штету државе, јер, да је он натерао то друштво да мора плаћати регал за стране дуване, уговор би се раскинуо под са свим друкчијим условима. Да пређем на железницв. И ако су наше железнпце пуне четири године биле ћор-сокак, ипак је саобраћај био активан, само је за наше државне Финансије био пасиван, а то све због прескупог уговора за експлоатацију. Нарочито је суманут уговор за експлоатацију Смедеревске линије. Ево доказа. Држава троши, ексгглоатишући сама Крагујевачку линију, за сваки километар по 2200 динара годишње, а на Смедеревској линији плаћа друштву за сваки километар по 5300 динара годишње. Г1а тек наши државни дефицити! Ја немам закључних рачуна од године 1883. до 1887. закључно, али је врло вероватно да за тих пет година (не рачунајући трошкове због бугарског рата) српска држава није могла да покрије више од 70°/ о својих Фактичких издатака својим Фактичким приходима. Сваке од тих пет година 30°/ о СВИ ЈУ државннх расхода покривено је кФинансијским операцијама«. Ја не питам да ли ћемо хтети и даље ићи тим путем, него питам да ли ћемо моћи, да ли ће нам ико још пет година давати зајмове, те да њима покривамо државне деФициге? Ја држим да неће нико. Ево доказа : Наше железничке облигације (литера С од 1886 још нису пласиране, јер контоар д'есконт ни после две године није уиотребио своје прасо опције; лане нисмо могли добити зајам, него смо морали да депонујемо (заложимо) тридесет милиона ренте и дванаест милиона железничког зајма С. само да би могли сместити 21 милион бонова са роком од 10 година за исплату; за