Pastir
72
Но катихета ће нахбоље урадити ако сам узима мгеру за постигнути успех а са своГе дтеце. КраГ свту незгода, коГе нам школу пометагу. .. краГ неприлика тешки, коГе нам народ немилице гњече, и — однарођавагу.... кра! сваке невоље наше и бгеде, опет се даге провирити на постнгнути устех. Ха сам ту себе овако задовољавао: ако ли Ге већи броГ дГеце с весељем непринуђеним приступао; моге предавање пазљиво пратио и утубио; моге наредбе извршио;ако су дгеца мога питања међу собом покушавала и, у задаћама се међу собом надтицала; — ако су дгеца оставила свогу жељу за науком, и мене ради разјаснења овога или онога предмета збиља запитивала: онда Ге ту био Гасни доказ за непромашени успех! Наравски, да се катихета мора врло брижљиво чувати да сам свог посао не изквари и оштети. Ред школски еека држи са сваком досљедношћу. Нека долази на свог ред у школу. ДГеца су строга контрола свога учитеља! Ако учитељ шара — онда ће бадава на дгецу викати због таког нечега. 1ер дГеца ниГесу крива; већ учитељ! Саблазан Ге „туђа греота.“ — Добро Ге дгецу похвалита ако збиља заслуже; а тако исто умГерено нокарати ако заслуже. Пристрастан учитељ неће нивада задобити љубав и повгерење код своге дгеце; већ ће такав назови — учитељ бити свагда само Фигурает — и што 1е Гош горе, такав ће учитељ натгерати дгецу на Гогунство, лукавство. немар и љеност. А ту 1е еарањена ириродна слобода и умиљатост дГечина; те ће и на даље из такове ФарисеГске школе долазити књижевне утворе — подли створови и — духовни и душевни богаљи и просшаци!! Неможе ту кукати и викати: „Ослободи нас Боже, од тиге деспотичкиге школа.“ Већ требн свогски прионути око своге деце, те у њима његовати даре Божте, и, тако свогски радити на том, да дгеца збиља познаду те даре у себи, па да се. шгвима вгерно и послуже!