Policija

= 591 —

који би се начин најпре постигла писменост у народу; а ми неписмени и нешколовани људи тешко да ћемо моћи дати и приближан одговор, али баш зато ја мислим треба што више њих да одговори. =

Ја ћу казати укратко како жандарми мисле о писмености и узроке зашто тако мисле, као и шта би требало предузети. —_

Код нас народ на селу врло нерадо гледа школу и књигу, а наши жандарми и стражари долазе баш из те средине и природно је да и они морају тако мислити. Они знају да на селу писменост не вреди много и обично се подсмевају ономе који је писмен и говоре: „ако си писмен пре ћеш отићи на робију“. — И кад ступе у жандармерију, они не виде велике промене, јер. и ту виде да их има који служе по 15—20 година, унапређени, колико се то у опште у жандармерији може постићи, а не знају честито ни да се потпишу! Они и у жандармерији чују, а знали су то још и у селу, да је протекција главна ствар, а писменост сама слабо вреди. И у жандармерији се често подсмевају ономе

који се труди да научи читати и писати; — обично се добацује ономе што учи: „хоћеш сигурно да постанеш министер“. „Баш ништа — ја плату примам исто као и ти, а ти радиш све као и ја — а и унапредићу се кад и ти, ако не и пре“, — тако и бива; — дакле и онај који би хтео учити губи вољу.

Без личне воље и труда самих жандарма не може се ништа учинити ни постићи у погледу писмености; учење под Команду не вреди много, јер то се сматра као кулук, и ради се више механички без суделовања разума.

Добром вољом највише се може постићи, ињу треба неговати и из свог мртвог сна пробудити и оживети.

Да би се дало подстрека и видних доказа признања онима који се труде у погледу писмености, треба саопштити свима, да ће сваки онај који између десеторице покаже најбољи успех, после три месеца, бити ослобођен од споредних дужности као: редарчења, пожарчења, чишћења и прања соба, ношења расхода (храна онима ван касарне) и т. сл. а да ће у толико више радити они који се буду мање трудили; а и право је да онај Који неће да ради умно нека шо чини мало физички више“;

· Приређивати чешћа предавања и објашњавати шта све значи писменост, какве су користи од.рада, да он управо и чини човека човеком, јер та штити од многих брига и ситних незгода; ко ради, нема времена за празно размишљање, јадање и друге