Policija
— 802 —
По Др. Ајснеру, брак треба да буде цивилни за све сем за Муслимане, за које треба израдити особено законодавство; дакле услове материјално правне природе имала би да пропише Законодавна (цивилна) власт у грађанском закону, а што се тиче форме закључења брака, ту би се брачници налазили пред алтернативом, пред пуним слободним избором, за црквену или цивилну формулу.
По Др. Ловрићу, брак би се имао закључивати пред црквеном влашћу, како је то данас у огромном делу наше државе.
Најзад, на самом конгресу, са свом жестином заступана је и теза пуног опортунитета, која је имала за циљ да помири ове разне пројекте. Она је најближа тези Др. Ајснера. По њој би имао бити усвојен цивилни брак у материјалноправвом погледу. Нов пројекат грађанског закона имао бида предвиди материјалне услове за склапање као и за развод брака. Никакав изузетак неби имао бити учињен ни ва једну религију, па ни за Муслиманску. Све би религије у овом погледу биле пред законом једнаке. Што се тиче формалне природе, формалног права, — по овој тези неби се смело тако искључиво заступати ни цивилна форма ни црквена форма при закључењу брака. С обвиром ва верску разнородност и приврженост цркви, — по овој тези свима будућим брачницима била би остављена пуна слобода у избору: да ли ће обред венчања извршити пред цивилном или пред црквеном влашћу.
И ако је ова теза несумњиво најпомирљивија и највише одговара данашњем стању а при томе води рачунаи о модерном схватању савременог законодавства, не занемарујући при том религиозне назоре широких народних слојева — ипак ова. тева није успела у борби са присталицама искључиво цивилног брака, која је добила већину на конгресу.
Питање валоризације.
Не мање живости и интересовања пробудило је и питање валоризације.
Референт је би Др. Едвард Пајнич, саветник Вишег дежелног Суда у Љубљани, Др. Јосип Мудровчић, саветник Стола Седморице (у пензији) из Загреба и Др. Велимир Бајкић,