Policija

1720.

Горњи бројеви изгледају ужасни, али, узме ли се у обзир да у Паризу живи око 5 милијона душа, да је дневни промет «странаца око 200.000, а по некад и до пола милијона, па се успостави однос према Лондону, Њу-Јорку, па чак и према Београду и Загребу, париске су цифре најповољније на свету.

За ову релативну безбедност живота има да се захвали искључиво и само раду полиције, која је на генијалан начин, боље него ли у великим варошима Енглеске, Америке и Немачке, организовала улични саобраћај и — а то је од велике важности — васпитала публику за употребљавање улице. Њу-Јорк, Лондон и Берлин се од скора организују према угледу Париза, а статистика несретних случајева тамо је неповољнија, ма да су ти градови знатно млађи од Париза и услед тога више оспособљени за велики промет, јер чаки у Лондону изгорео је, пред једно 30 година, великим делом, стари тесни „СЊу“ и замењен са новим градом са широким и правилно трасираним улицама.

Организација уличног саобраћаја у Паризу базира се на „два принципа: 1) сигнализација; 2) возни ред.

Односно возног реда важе следећи прописи:

Тесне улице у старом центруму града потпадају под режим „зепз штдапе“, који се састоји у томе, да у тим улицама «има их око 100) кола не смеју да возе него у једном правцу. Тако н. пр. у пе да |а Сћаџззее Ф' Апшп возе кола само у смеру трга де ја Тппне, а у паралелној пе Мосгадог само од тог трга према опери, итд. Улице, за које вреди тај систем, обележене су црвеним светлећим сигналима, помоћу којих се упозорују возачи у ком правцу и са које стране смеју да уђу у ту улицу. Тај се је режим почео у последње доба проширивати и на све друге старе делове Париза у којима има -тесних, а веома саобраћајних улица. (ова мера јединственог "правца вожње била је позната и у старом Риму).

Сваки возач кола обвезан је — у случају да га у том не смета нека запрека — да вози с десне стране улице, Ни у ком случају не сме да вози средином или левом страмом. Но да не би угрожавао сигурност пролазника по тротоарима, као и ради тога да их не каља упрскавањем, дусжан је држати се у извесном растојању од тротоара. Само у улицама са искључиво једносмерном вожњом смеју кола