Prosvetni glasnik, 15. 08. 1881., S. 23

8АПИСНИК ГЛАВНОГ ЗВОРА

С. МилосављевиК је за то да се не специјализирају даље науке геометрије, но да се каже само геометрија као тто је то у наставном плану гимназије. М. Јовановић је за то да се и геометрија у реалци изравна с геометријом у гимназији , с тога што ђаци реалке уче у великој школи заједно с ђацима гимназије у природњачко математичком одсеку. Министар усвајајући предлог Св. Милосављевића предлаже да геометрија буде у V разреду са 3, у VI и у VII разреду са 4 часа недељно. Усваја се. Министар ставља на дневни ред Нацртну Геометрију у V, VI и VII разреду са по 2 часа недељно. Прима се. Министар ставља на дневпиред цртање слободном руком у V 4, у VI 2 и VII 4 часа недељно. С. Марковић мисли да су ученици преоптерећени разним цртањем, па предлаже да се смањи број часова слободоручног цртања у V разреду. Министар саопштава да што се цртања тиче, споразумевао се са стручним наставником и у договору с њиме ставио је тај број часова. Др. Валента наглашује важност цртања у реалци; с тога је да се ни један час не откида но ако се може да се повиси. Пита да ли ће и у реалци белешка из цртан.а бити обавезна као што је јуче решено и за гимназију. М. Миловук саопштава да слободоручно цртање у реалци није спречавало прелазак у старије разреде. Што се другог цртања тиче, оно до сад је тако лепо напредовало да није долазило у питање хоће ли се његова белешка рачунати или не. Министар саопштава да по закону о устројству реалке може се узети цртање као обавезно. Ј. ПециК сматра цртање за једини предмет који строго реалци припада, с тога је за то да буде цртање обавезно, и да му се не смањује бро.ј часова. С. Николајевић мисли да школа даје свима ђацима цртаћн материјал. Министар ставл.а на гласање свој предлог који Збор прима. Министар ставља на дневни ред Тоаографско цртање у VI р.чзреду са 2, Орнаментско цртање у VI раареду са 2, Архитектонско цртање у VI разреду са 2 часа недељно. Прима се. Даље ставља министар на дневни ред Моделисање у 6лату(илч скулптура) у V, VI и VII разреду са по 2 часа недељно. Прима се. Војно вежбање, певање и музику прима Збор по предлогу министровом, који је раван сличном предлогу за гимназију. Министар ставља на дневни ред

ПРОСВЕТНОГ САВЕТ \ 551

Јестаственицу. Др. Л. ДокиК предлаже да се основи биологије с антропологијом предају у VII разреду са 3 часа недељно ако је могуће да се за то време савлада. Др. Валента мисли да је то немогуће савладати. Министар саопштава да биологија не може доћи у реалку пошто тога предмета у закону о устројству реалке нема. Услед тога Др. Л. ДокиК повлачи свој предлог натраг. Министар саопштава да је свршен предлог наставног плана за реалку и да према решењу Збора има часова у V разреду 32, VI 34, VII 32, а детаљни распоред више реалке изгледа овако :

ПРЕДМЕТИ

РАЗРЕДИ

V

VI

VII

Познавање литературе ....

2

'2

Књиговодство и кореспонденција .

2

Францусаи језик

5

5

5

Немачки језив

2

2

2

Историја општа

Р,

3

8

Хемија

4

Физика експерилентална. . .

В

4

Механика (основна)

___

?,

Технологија (онгата) и ист. тех. пронал

2

2

Алгебра

8

3

2

Геометрија .

8

3

4

Нацргна геометрија

2

2

2

Цртање слободном руком . .

4

2

4

„ топограФско

2

„ орнаментско

2

„ архитектонско ....

9

Моделисање у блату (или скулптура)

2

2

2

СВЕГА

82

34

32

Гимнастика и војно вежбање .

3

3

3

Певање и музика (необавезно) .

2

2

2

свега 3 7|39

37

Министар објављује да је свршено све што је наредбом одређено за овај Збор. Но пошто је иотребно да се сутра иротокол прочита и да се Збор заврши заказује седницу за сутра у 8 сати пре подне а сада ставља на дневни ред питање: Да ли је довољно да се средње школе уче се дам година или време учења вал^а продужити на осам година, пошто је тај предлог изнесен у првој седници Збора. С. ЖивковиК наводп да ма да је Збор био штедљив с давањем часова опет су виши разреди преоптерећени многим часовима, јер има у V 34, у VI 33,